Dagbok - Teveltunet - Lønnsstua (Junkerdalen)

Dag 57 – lørdag 28/7: Teveltunet – med biltur til Åre i Sverige – hviledag

Kunne sove og hvile ut. Etter god frokost reiste vi til Åre i Sverige – et lite vintersportsted – som også har sommerturister. Brukte mye tid i en butikk med samisk kunsthåndverk. Tilbake til Teveltunet. Vi hadde litt å forberede for turen videre. Spiste middag i ”gammen” på Teveltunet – alene i spisesalen – med et ståkete herrelag bak veggen ved sidne av oss. Nydelig mat og en fin, avvekslende dag.  Hytte

Dag 58: søndag 29/7 - Teveltunet - Angeltjørnhytta

Pakket etter frokost - ordnet hytta og la i vei med optimisme og godt humør. Det regnet hele dagen. Veldig vått å gå i de mange myrene, men god merking. Bekker og elver er blitt store, og vi måtte gå litt rundt for å komme over enkelte steder. Bærhøsten har virkelig begynt - og nå står de fine multer på myrene. Lunsj ved 1400-tiden - vi stekte kylling og ris i regnværet mens vi satt tett sammen for å holde varmen. Vi har gått med plastposer i skoene i hele dag, og etter lunsj gikk vi med votter og plastposer på utsiden - og holdt varmen. Ca en time fra hytta plukket vi med oss ca en liter multer, som vi koste oss med om kvelden, og som vi kan ha til frokost i morgen.

Dagens vilt: Fjelljo - minst en falk, først et reinsdyr, og senere to til, store flotte dyr - elegante, et par frosker + et stort rypekull.   Hytte

Dag 59: mandag 30/7 - Angeltjørnhytta - Ferslia

Startet 1415 - med Ferslia som mål En fin tur, men merkingen av stiene her i Nord-Trøndelag er elendig, og det vil vi gi tilbakemelding om. Vi visste hvor hytta skulle ligge og kunne komme oss ned likevel. Hyggelig å mimre på Ferslia i dag - og godt å sove i hytte.

Hytte

Dag 60: tirsdag 31/7 - Ferslia - Innstua

Det regnet i hele natt, og det var ikke spesielt godt vær da vi startet. Turen var likevel fin, og det var mye vakker natur. Vi kjente oss igjen fra vinterturen, til tross for at det av og til var en annen trasé. Egentlig var planen å gå ca halve turen, og slå leir. Men det gikk så lett, så kl 1900 bestemte vi oss for å fortsette til Innstua. Spiste godt og gikk på. Da ble det riktig ufyselig vær. Vi fikk problemer med å se merkingen - og til slutt måtte vi bare ta ned til veien, der vi hadde litt diskusjoner om hvilken retning vi skulle ta. Vi ble enige, og ved 2245-tiden kom vi til krysset. Traff en mann som var i ferd med å låse bommet på en privat vei. Han tilbød å kjøre oss bort til hytta, og vi takket ja. Sen kveld. Men det var dårlig med mat i skapet, og det svært knapt med ved. Men vi fikk da fyrt opp, hengt alt mulig til tørk, spist og lagt oss, kl. 0130.  Dagens vilt: masse frosk, falk og en ørn.  Hytte

Dag 61: onsdag 1/8 - Innstua - Sveet

Været er bedre i dag. Til tross for møkkavær om natten. Sov godt og lenge, og sto opp først kl. 1100 - klar til avgang kl. 1400. 5-timers tur. Bare noen regndråper dann og vann. God tur i dag, i pent terreng.  Super merking. Myrene var ikke så verst å gå i.

Prøvde fiskelykken, men det bet ikke. Mens vi satt på stranden ved Verasjøen så vi plutselig fiskeørna - stor og så tung  at den så ut til ikke å kunne lette, men fløy da over tretoppen etter hvert. Vi fikk også se elgen i dag + noen frosker og en falk.

De har sluttet med gjestgiveri på Sveet, men vi har fått leid en hytte, grei, men litt lite ved. Problemet nå er maten - vi har litt lite. Har prøvd fiskelykken fra båt, men det bet ikke. Skal prøve igjen i morgen grytidlig.  Hytte

Dag 62: torsdag 2/8Sveet – hviledag

Jo da, vi sto opp tidlig – ca 0530 for å prøve fiskelykken igjen, men også denne gang uten resultat.

Dusjing, hvile og litt bærplukking. Fikk bestilt noen matvarer. Ting ordner seg. Drog ut igjen for å prøve fiskelykken på kvelden/ettermiddagen, og var ute i flere timer, uten resultat. Hadde tatt med stormkjøkken og utstyr for å kose oss med fersk fisk på strandkanten. Opplevde et væromslag jeg aldri har sett maken til før: helt stille – og sol – men torden i det fjerne – og vi så det kom regn – men det virket som om det skulle passere på siden av oss. Så plutselig, på bare noen sekunder, slo det til med pøsregn, og kraftig vind som medførte store bølger. Vi måtte streve med å få snudd båten, og å komme oss inn til land. Alt gikk greit, men vi, idioter, hadde altså ikke redningsvester om bord!! Fy. Satt i strandkanten og ventet på godvær og lengtet etter kaffe og noe å varme på stormkjøkkenet. Ingen fisk – hundedagene har inntrådt. På vei hjem blåste det opp igjen, men ikke så kraftig. Godt å komme i hus og kose oss med varm suppe – og å gå tidlig til køys i ”Larsbu”  nok en natt. Hytte

Dag 63: fredag 3/8 (0945 – 1600) Sveet – Skjækerdalshytta

Nok en god natts søvn. Jan reiste etter frokostgrøten, kl. 0815. Hadde tinget skyss til Verdal for å ta tog til Trondheim, og komme seg videre til Teveltunet, der bilen er. Jeg pakket sammen mine ting etterpå – ryddet hytta og leverte nøkkel til Gudrun. Var klar kl. 0945. Været har holdt i dag, dvs. mest overskyet, noen få regndrypp, og litt sol. Turen startet med tre km langs vei. Så bar det inn i skogen og opp i heia. Nydelig tur, i rolige, fine fjellområder. Myr, lyng, mose og heier med røsslyng osv., små dammer og vann. Brukte ca seks timer inkl. pauser. Bratt ned fra heia – og ned i Skjækerdalen, der hytta ligger. Tror det er et menneske til som holder hus her, for det ligger igjen både mat og klær. Nå skal jeg i alle fall kose meg. Har hatt meg en utendørs kaffe med Bridgeblanding, som altså da kanskje er stjålet, men smakte godt, og skal gå inn og strekke meg på senga før jeg går i gang med pannekaker. Masse blåbær rundt hytta. Området her er utrolig vakkert, og det er mulig å gå på mange av toppene omkring. Det får imidlertid bli en annen tur for meg. I kveld er himmelen skyfri – og det er gode værmeldinger. Så kan jeg glede meg over det!

Dagens vilt: ikke noe vilt – men her er lavskrika!! Hytte

Dag 64: lørdag 4. august – Skjækerdalshytta -  Sætertjørnhytta – telt ovenfor Reinshorntjørna under Skjækerhatten

Startet 0945 og brukte i underkant av to timer langs Skjækerdalen og opp til demningen, der jeg hadde tenkt å gå inn og ta formiddagsmaten i hytta ved oset. Den var imidlertid ikke åpen lenger – og utleid via kommunen til private. Snakket litt med de som var der, spiste i hytteveggen og gikk videre i vinden. Alle trodde at det skulle bli fint og varmt vær i helgen, men nå er varselet endret, og det er vind og regnbyger! Gikk til Sætertjørnhytta, via Norges geografiske midtpunkt. Like ved hytta er det satt opp en gapahuk. Her møtte jeg igjen familiene fra Skjækerdalsstua. De delte pølser og kaker med meg. Fyr på grua, og hyggelig prat. Gikk bort til turistforeningshytta for å strekke meg litt på senga, men det ble det ikke noe av. Det var en familie der. Hyggelig prat, mens jeg ventet på bedring i været. Takket ja til en stor tallerken med multer med sukker på og. Gikk videre ca 1700 i retning Gaundalen. Fant stien som jeg kunne følge noen kilometer, før jeg måtte fortsette i terrenget, med kart og kompass. Tok meg nok litt langt opp i fjellsiden. Men fant ut at jeg vet hvor jeg er, og i morgen kan jeg gå ned til Reinshorntjønna – under Skjækerhatten, og videre mot Gaundalen. Jeg har valgt en omvei til Gaundalen. Kunne ha gått i dalen omtrent rett nord(øst) fra Sveet, men der var det så mange småelver som måtte krysses, og jeg vet ikke mye om forholdene. Turen i går var forresten vel verdt ”omveien”. Folk spør om jeg har sett bjørn. Jeg er i bjørneland, men jeg håper jeg slipper å oppleve å møte bamsen.

Begynner nok å savne de jeg er glad i, og kollegaer/venner. Gikk i dag og fantaserte over hvem jeg kunne be sammen når jeg kommer hjem. Håper jeg greier å holde motivasjonen oppe, og at jeg holder meg frisk og finner veien videre. Slo leir 1930, fikk kokt opp vann og rakk å spise før det begynte å regne igjen.

Dagens vilt: en ørn (eller noe sånn), mange ryper. Telt

Dag 65: søndag 5. august: Reinshorntjønna – Gaundalen

Bra vær. Kokte havregrøt og kaffe på mitt primitive stormkjøkken, og var klar til å vandre ved 0900-tiden. Mentalt slitsomt å ta seg frem i stiløst terreng, og jeg er like glad hver gang jeg ser at orienteringen stemmer. Fant Reinshorntjønna – og var så heldig å treffe på gammel rødmerking på vei til Fjellskjækra. Kunne følge merkingen opp Fjellskjækerskardet og videre mot Skjækerelva. I dag måtte jeg vade tre ganger, med avkledning. Både Skjækerelva og Gauna måtte vades i bare trusa (som også ble våt), mens jeg slapp med å skifte skotøy i Heinåa. Gauna var litt ekkel, for det var nokså stri strøm og litt vanskelig å se steiner og bunnen. Sliten, men fornøyd da jeg så gården. Hundene varslet at det kom folk, og Ingeborg (87) kom ut i døra og ba meg inn. Det ble kaffe og godt med brødskiver – og hyggelig prat rundt bordet. Jeg ble tilbudt overnatting, og har fått et stort rom ”på loftet” helt for meg selv. Steinar - som driver gården - kom hjem fra handletur, med jordbær, fløte og aviser. Har eget fly og flystripe – og hangar på tunet.

Dette ble en stor og hyggelig opplevelse som jeg vil minnes med glede.

Oppdaget i gjesteboka at Magnus og Martin var innom her 26/7. Selv fant jeg igjen navnet mitt fra 2006-oppholdet.

De som bor her ville ikke selv ha ligget i telt oppe i skråningen her. Bjørnen har nemlig nylig forsynt seg med tre sauer i området her. Dette skriver tilsynsmannen i gjesteboka i dag: ”Har vært her og sett på nok et bjørnerov nesten på samme sted som sist. Vi fant tydelige sprangspor etter bjørn (framlagg 14 cm)”.

Dagens vilt: flere rypekull + rovfugl  Fjellgård

Dag 66: mandag 6. august – Gaundalen – Gjefsjøen fjellgård, via Holden (0915 – 1930 med to timers siesta)

Sov godt i natt, og stod opp ved 0800-tiden. Fikk tre speilegg fra frittgående høns til frokost,  og det skulle vel være en god start på dagen. Klar til avmarsj kl. 0910 og fulgte telegraflinjen oppover. Rast på toppen, med utsikt tilbake til fjellene rundt Gaundalen, og til Holderen. Litt busk og kratt, men deilig å ikke måtte lure på hvor veien var. Nydelig, varmt vær i dag, og t-trøya ble tatt i bruk. Hadde fått beskjed fra Gaundalen om å se etter hunden som har stukket av fra Gjefsjøen, sauekadaver og bjørn. Fant ingen av delene. På Holden lagde jeg middag og hadde lang siesta. Litt hardt å gå videre, men skal en gå landet vårt på langs, må man bare trå til. Fortsatte å følge telegrafstolpene mot Gjefsjøen. Utrolig vakkert landskap her i Snåsa-traktene. Tenkte å gå et par timer, men det gikk greit å vandre, og da jeg kikket på kartet ved 1830-tiden skjønte jeg at det ville nå helt fram til gården. Framme 1930. De hadde en ledig hytte. Her på gården tørkes høyet på hesjer, som i Gaundalen.  Ble invitert opp i hytta til Nils' svoger som hadde vært oppsynsmann i området i ca 40 år, for å få noen tips mht turen mot Nordli. Til tross for at fikk ruta inntegnet på kartet velger jeg å ikke gå Gressåmoen nasjonalparkt. Det virket litt vanskelig om været ikke skulle bli bra. Fikk også brød, en pose Real turmat + noe tørrmelk. Alt kommer godt med. Var ventet da jeg kom i kveld. De på Gaundalen hadde varslet. En nydelig, halvmåne viser seg på himmelen i kveld.  Hytte

Dag 67: tirsdag 7/8 – Gjæfsjøen – Vestre Blåfjellvatnet (ca 1000 – 1900)

Hyggelig prat med Nils og Anna Marth + sønnen før jeg la i vei ved 10-tiden, for å finne vadestedet over elva. Det gikk greit, og så var det bare å gå etter kompasset i terrenget. Fint vær, så sikten var utmerket og svetten rant. Det er tungt å gå i stiløst landskap. Syns det ble en nokså drøy etappe i dag også. Ville gjerne frem til Vestre Blåfjellvatnet, der jeg skal dreie kursen mot Berglia. Morsomt å ha de fine toppene, Bjørkevasshatten (1270), Blåfjellhatten (1332 – som jeg minnes fra forrige tur) og Blåfjellet (1283 og 1273) ved siden av meg. Orienteringen var ikke vanskelig, for jeg skulle hele tiden holde samme kurs, men det er spennende å se om det jeg tenker er riktig, og jeg blir like glad og takknemlig hver gang jeg er i mål. Har passet på å spise bra i dag, for jeg bør ikke gå mer ned i vekt, og jeg må holde meg sterk og frisk.

Skrelte av meg alle klær da jeg kom til vannet – og teltplassen og fikk meg en skikkelig vask i det kalde vannet før jeg kunne slå opp telt, og forberede middag. Sender en takknemlig tanke til ekteparet på Gjæfsjøen som sendte med meg mat.

Kjenner at jeg lengter hjem nå. Har vært lenge borte og lever nå et spesielt og kanskje sært liv. Men dette er også ønsket – og jeg trives, så det er ikke aktuelt å gi opp. Ser frem til å komme til Nordli, og håper virkelig at Inger Anna og mannen hennes er hjemme.

Dagens vilt: noen rypekull, en fjelljo + et reinsdyr som oppførte seg merkelig. Dyret sto svært lenge helt stille (sikkert en time) – et landemerke for meg på en bakkekant. Trodde nesten at det var et tre. Den sto bare der, helt urørlig – helt til jeg var nesten kloss innpå. Da snudde den seg mot meg, kikket rolig, og luntet av sted. Ikke særlig vill, altså – men en litt rar opplevelse. Telt

Dag 68: onsdag 8/8 – Vestre Blåfjellvatnet – Bergli – Lenglingen

Våknet til et nydelig vær. Frokost i teltåpningen. Klar til å gå ca 0900, med kompasset innstilt mot Berglia. Skikkelig vilt landskap omkring vannet, med store steinblokker. En utfordring å gå etter kompasset, men orienteringen ble riktigi dag óg. Og jeg kom vel ned til veien – og over brua. Sparte en god del kilometere ved ikke å gå ned til Jule, men gå en skogsvei – og gå etter kompasset i skogen – og komme ned ved Lenglingen. Underveis tok jeg meg en hvil på en hensatt snøscooter. Mulig dette er det nærmeste jeg kommer en scootertur. Bra sliten før jeg kunne slå leir, men det var vanskelig å finne vann. Fant en bekk ved 1900-tiden. Litt primitiv leirplass, måtte lage mat i grøftekanten. Har ringt hjem, og har meldt fra til til prestefolket på Nordli at jeg kommer med det første.

Dagens vilt: Skremte først opp en elgkalv, senere en elgku – de krysset skogsbilveien. Storfugl + ryper. Telt

Dag 69: torsdag 9/8 – Lenglingen – Nordli

Småregn i natt, som avkjølte grusveien. Opphold og gråvær om dagen. Frokostgrøt på tømmerstokkene i veikanten, før jeg ruslet av gårde ca 1030 – med Nordli – 30 km unna som mål. Ikke mye å se på langs Lenglingen – som heller ikke syntes mellom trærne. Da jeg kom ut på riksveien ved Bustadmo forsøkte jeg, litt forsiktig, å haike, men uten resultat. Jeg skulle ikke ha skyss selv, men litt bagasjetransport. Etter noen timer tok jeg en stopp på en rasteplass. Kokte den siste rett i koppen-posen og en kaffekopp. Pålegg er det slutt på – og smør – så nå er i alle fall matposen lett. Det stoppet noen svensker. De etterlot seg epler og appelsiner til meg, som kom godt. med. Gledet meg som en unge til å komme til Nordli – til prestefolket og til butikken. Ikke vanskelig å finne det gule huset oppe i bakken, der jeg ble ønsket velkommen ved 1900-tiden (etter å ha vært innom bensinstasjonen for å få meg en is). Stekte gjeddekaker smakte nydelig. Fikk vasket klær, dusjet og kunne sove i oppredd seng! Privat overnatting

Dag 70 – fredag 10/8: Nordli – hviledag

Fint med en hviledag i dag, etter noen lange etapper. Brukte dagen i Nordli på biblioteket og i butikken-  Kl 1700 var det ”aftensang” i kirken. En fin stund i kirken og hyggelig kirkekaffe etterpå. Inger Anna har stått på i hele dag med å bake og ordnet. Har fått høre mye om det samiske, både om språk og kultur og liturgi.

I morgen går igjen turen nordover – og 66 km på vei står foran meg. Mandag må jeg handle i Røyrvik og feire at jeg er halvveis.  Privat overnatting

Dag 71 – lørdag 11/8: Nordli – Tunnsjøen

Rolig, lang og god frokost - med hyggelig prat. Tok farvel ved 1030-tiden. Gråvær – fint vandrevær. Skulle gå vei i dag, og sekken var ganske tung, med ny forsyning av mat. Så prøvde jeg å haike igjen – og i dag gikk det bra. Hadde bagasjetransport i tre etapper, dvs nesten hele veien til Tunnsjøen, først til Kvelia, så til en gård rett over grensa, og så til Østnes ved Tunnsjøen. Rakk butikken på Kvelia – ”Kvelibua” akkurat før stengetid, kl. 1250. Fikk kaffe og kake pluss et par flotte ullsåler. Ble i butikken lenge og hadde en fin og inspirerende samtale med en glasskunstner. Hadde også en lang prat med damen bak Luss & Busserulleriet. Kjøpte noen fine vadmen/skinn-votter av henne. Begge disse damene hadde også tingene sine for salg i Nordli – ICA-butikken. Fant både Martin & Magnus + Kaare Grånå i gjesteboka – morsomt! Lyttet til musikk på veien i dag, og behøvde ikke være redd for å synge med. Traff ikke folk likevel – lite trafikk. Men de jeg haiket med stoppet, og var litt overrasket når det bare var sekken som skulle transporteres.

Det begynte å regne da jeg kom til Østnes, der sekken sto under tak ved en nedlagt butikk. Tok meg en hvil, gikk litt videre, og slo opp teltet ved samfunnshuset, slik at jeg kunne benytte en slags paviljong. Godt å kunne sitte litt under tak når det regner. Godt med middag og har nå krøpet i teltet. Skulle gjerne kokt meg en ny kaffedråpe, men har ikke stein til å bygge opp med. Får ta det i i paviljongeni morgen tidlig! Telt

Dag 72 – søndag 12/8: Tunnsjøen senter – Nyvika (gård) ved Limingen

Fikk følgende bibelord på SMS i dag: ”Den som hjelper en stakkar, låner til Herren og Herren gir ham igjen for hans velgjerning.” Ordsp 19,17. Det regnet en del i natt, men teltet var tørt i dag morges og jeg fikk pakket det sammen før det regnet på nytt. Startet dagens marsj mot Røyrvik kl 0930 og håpet å få bagasjehaik også i dag. I løpet av dagen, fra 0930 til 1800, passerte det bare tre biler! Tungt å vandre slik langs veien, men jeg var jo heldig, og fikk spart meg litt i går – og nå har jeg visstnok bare ca 8 km igjen til Røyrvik. Kjedelig vei langs Limingen, men selve vannet og omgivelsene er vakre. Men det var nokså tettvokst ved veien, og blomstringen er på hell, så det var ikke så mye annet enn geitramsen å nyte synet av. Da jeg hadde en halv time igjen av fastsatt tid for teltslaging, møtte jeg to damer på trimtur – med 7 ukers baby og en selskapssyk hund. Ble tilbudt teltplass på gården Nyvika. Ikke bare teltplass, men jeg fikk meg en dusj, fikk servert varme lapper og kaffe, og fikk kokt suppa mi inne. Veldig hyggelige mennesker. Dette var dagens glede!! Ble invitert inn senere på kvelden. Høydepunkt. Tenker litt på hva det betyr å møte hyggelige mennesker. Det er spennende, og det er forunderlig lett å få en god kontakt. I morgen får jeg til og med bagasjetransport til Røyrvik.  Telt

Dag 73 – mandag 13/8: Nyvika – Storgallomsvatnet (Børgefjell)

Fint vær fra morgenen av. Spiste frokost ute. Snakket med Ninas svigermor, som beklaget at jeg ikke hadde fått seng! De ga uttrykk for at de hadde gledet seg over å ha meg der. Veldig gjestfrie. En god opplevelse å ta med seg videre. Gikk til Røyrvik, uten sekk, og drog rett til bensinstasjonen for å kjøpe kart og for å få råd mht veivalg.  Handlet på ICA, og fikk sendt hjem kart. Da jeg kom tilbake til Shell-stasjonen dukket det opp en mann: ”Er du Thommesen?” sa han. Det viste seg å være oppsynsmannen som jeg hadde snakket med i telefonen – Knut Brenne. Han tegnet også inn en rute for meg, et bedre alternativ. Tilbød seg å kjøre sekken min til mitt utgangspunkt – ca åtte kilometer unna – mellom Dergahytta og Skånalia.  Jeg gikk så fort jeg kunne, for han ville vente på meg til jeg kom. Ved starten av turen i Børgefjell var himmelen mørkeblå av uværskyer, og det ble et ufyselig vær da jeg strevde meg av sted i uveisomt terreng. Rotet meg etter hvert opp i noen bratte hellinger, men tror at jeg har kommet rimelig greit ut mht Storgollomsvatnet. Skal sjekke med gps-en. Måtte fyre opp bål i kveld for å få laget spinatsuppe og kaffe. Gravde et hull i torva, for det blåste, så jeg tenkte at jeg fikk grave bålet ned. Det ble raskt mat. En del multer, og de er store. Får plukke noen i morgen til å ha på skiva.

Selvsagt har jeg gjort meg noen tanker, nå som jeg er halvveis. Føltes rart i går – syns jeg har vært svært lenge borte, skal være borte like lenge, og det går mot mørkere tider. Men så har jeg ikke hatt noen nedturer, har møtt hyggelige, hjelpsomme mennesker, og, jeg har satset ganske mye for dette prosjektet. Og jeg skal vite å sette pris på at jeg er i eventyret. Jeg har fått være med på å se årstidene skifte, fra tidlig vår i Ryfylkeheiene, til multemodning og flyvedyktige rypekull her jeg nå er. Og hele tiden har jeg fått nyte friluftslivet. Samtidig får jeg ofte høre hjemmefra. Familie, kollegaer og venner bryr seg. Dette gjør noe med meg, og jeg håper at jeg selv kan bli et bedre menneske med de erfaringene jeg har fått lov til å få underveis.  Telt

Dag 74 – tirsdag 14/8: Storgollomsvatnet – Viermahytta

Lagde i stand bål  for å få meg en kaffekopp. Bra vær, men du verden for mygg! Har fått noen stikk i høyrehånda, og den har hovnet skikkelig opp. Det kan være annet enn mygg, for det er mye insekter, og nå  kveld kvelden, her ved hytta – ved gapahuken – møtte jeg en mann med tilsvarende problem: en særdeles opphovnet hånd.

Tok litt feil av veien i starten i dag og kom meg alt for høyt i terrenget – nesten opp på Seterklumpen. Turen i dag var en utfordring – med stiløst landskap, mye myr, en del kjerr og en del ”berg- og dalbane” Øvde meg med gps-en – begynner å bli fortrolig med den. Og så har jeg nå mistet den! Jeg vet hvor jeg brukte den sist, og jeg oppdaget at den var borte innen en time. Det blir ikke morsomt å gi beskjed til Lasse. Men jeg skal alltids få erstatte den. Håper bare at dataene lett kan overføres til en ny – og at han kan gjøre jobben, og sende meg den. Jeg lette, men det var umulig i det kuperte landskapet.

Fant brua over Orvasselva, men etter brua gikk det rett til værs, jeg måtte holde meg fast i trær og busker for å hale meg opp. Kunne sikkert gått opp et annet sted, men orket ikke  flere omveier. Godt å komme ned til hyttebebyggelsen ved Namsvannet (samelandsby) og krysse Viermaelva. Hytta var i sikte. Snakket med folk borte ved gapahuken – og fikk meg pølse og kaffe. Litt trøst til en sliten kropp. Det var en tung, slitsom dag i dag, både på grunn av terrenget, og, ikke minst, på grunn av tapet av gps-en. Godt å komme inn på hytta, fyre i ovnen og, sent på kvelden, høre regnet tromme på taket og vite at jeg har det godt innomhus.

Ruta videre går slik: Viermahytta, Gaukarvann, øst for Store Kjukkelvatnet, Øvre Båttjørn, Legdvatnet, ned til Øyum og til Kroken i Susendalen

Dagens vilt: et par reinsdyr og en ugle.  Hytte

Dag 75 – onsdag 15/8: Viermahytta – sykedag

Sov dårlig i hele natt. Vondt i armen som var svært hoven, og den andre begynte også å hovne. I tillegg hevelse rundt  øyet. Trolig er det ”svartflua”. Glad jeg er på hytte.  Kontaktet Knut Brenne igjen som lovet å kontakte lege, og sørge for medisiner til meg. Snakket med Lasse også. Han fikser gps, og sender den til meg.

Tok en tur opp for å se på fossen i Storelva og jeg har plukket noen få bær, laget ”pannebrød”, prøvd å sove litt, vasket klær og hår – og brukt dagen som best jeg kunne. Kl. 1430 kom en dame i båt med seg medisiner. Senere kom Knut Brenne og samboer på sykebesøk. De hadde med seg lefse, og jeg kunne servere kaffe. De skulle ligge i lavvo borte ved gapahuken, og ha en tur innover til Blyvatn noen dager. Svært takknemlig for den hjelpen jeg har fått. Hytte

Dag 76 – torsdag 16/8 : Viermahytta – Store Kjukkelvatnet

Det regnet kraftig – og blåste i nesten hele natt. Nå skal myrene bli fine! Sov i alle fall godt, og drøyde til 0830 med å stå opp. Tok en tur bort til folket i gapahuken, siden de har tilbudt seg å lade telefonen min. Ringte også til Stekvasselv, slik at Lasse kan sende gps-en dit. Tok farvel med paret i gapahuken, og lovet å sende melding når jeg er vel over fjellet. Fikk med meg betasuppe og sjokolade + gode ønsker. Trivelige folk!

Det er meldt bedre vær, men hvor blir det av? I dag har det regnet nesten uavlatelig – og bekkene blir store! Måtte vade en gang, og tok det enkelt: barbeint og uten å ta av buksa. Slikt er dumt! Straffen er våt stillongs. Fikk noen solstråler mens jeg spiste på Gaukarvann. Flott regnbue og. Fisken vaker! Turen videre til Storkjukkelvatnet gikk helt greit – enkel orientering og fint landskap. Slo leir etter planen – ca 1830. Noen minutters oppholdsvær, deretter regn igjen. Typisk bygevær i dag, også med torden. Dagens middag: betasuppe m/potetmos + en sjokoladebit til kaffen.  I kveld opplever jeg at hevelsen er nesten borte. Det betyr at jeg ikke tar de siste tablettene. Så kan jeg heller ha dem på lur.

Krysset grensa til Nordland fylke i dag, litt sør for Gaukarvann. ”Det er langt dette landet”, sier Rolf Jacobsen ”det meste er nord”. Så jeg får bare traske i vei. Men det er rart å tenke på alle de fylkene, og den strekningen jeg nå har vært gjennom. Telt

Dag 77 – fredag 17/8: Store Kjukkelvann – Lille Susna (3 km syd for Legdvatnet)

Oppholdsvær fra morgenen av, men jeg kledde meg som til regnsværsdag. Gikk ca 0930. Fint, lettgått terreng langs vannet. Mot enden av vannet lå den gråblå hytta der vi rastet på vårturen. Jeg måtte bare bort dit en tur og sitte på verandaen. Det kostet meg en ekstra vading, men pytt, pytt. Tok med meg to klesklyper fra snora. Grei orientering, og fint terreng til Øvre Båthusvann og videre mot Legdvatnet. Måtte krysset Storskavlbekken og Simaskarelva, noe som betydde to vadinger og skoskift. Lengre rast ved Ø. Båthustjørn. Hadde tenkt å gå til 1900 i dag, men det skyet så styggelig til, og 1630 slo jeg opp teltet i en fart, akkurat før regnet kom. Har rigget meg til i teltet, men syns det er litt ergerlig for nå er været fint, og jeg kunne fortsatt å gå. Det var likevel deilig å komme bak teltduken uten at noe ble vått. Har tenkt meg ned til Kroken i morgen og håper pakken min er kommet.

Nå har jeg to ”på langs”-turer og neste gang ville jeg nok vært noen dager i landskapet og kanskje tatt en topp eller to. Ikke noen bålmuligheter her, så maten tilberedes i teltet.

Karrig vegetasjon, dvs det er grønt og fint, men ikke stort antall ulike blomster. Dette skyldes visstnok at det er lite kalkholdig jord. Tok en liten kikk på teltplassen min, som jeg fant i hurten og styrten. Den er egentlig ganske fin, gress-slette, to små pytter, og det hele ligger slik til at jeg ser rett opp mot Simaskardfjellet og breen. Angrer litt på at jeg slo leir så tidlig, men det nytter egentlig ikke. Og jeg ville vel ikke komme lenger enn til Kroken i morgen, uansett.

Dagens vilt: nysgjerrige reinsdyr, ryper og fjelljo. Telt

Dag 78 – lørdag 18/8: Lille Susna – Kroken i Susendalen

Gikk av gårde allerede kl 0815. Syntes jeg hadde hatt mange nok timer i teltet. Kurs mot Legdvatnet. To elver måtte krysses, men bare én vades. Ved nordenden av vannet støtte jeg på et par som var på 14 dagers fisketur! Vi drakk kaffe i teltet deres under en regnskur. Pratet sammen mer enn en time før jeg gikk videre, for å ta meg ned til Øyum i Susendalen. Det gikk greit i starten, men så rotet jeg meg bort i svært ulendt og bratt terreng, og det ble en utfordring å komme ned til veien. Jeg greide å ta meg ned til elvekanten, men det var så bratt der at jeg måtte klatre meg opp igjen og finne en trasé et annet sted. Det smakte særdeles godt med en båtis som jeg fikk av mannen med isbilen etter å ha kommet ned i dalen! Han syntes at det var velfortjent. Etter rast ved brua over Susenelva gikk turen mot Kroken langs asfaltveien. Pakken fra mor var kommet, og etter fjøsstellet, ble jeg invitert inn. Det ble en langt mer hyggelig lørdagskveld enn jeg kunne ha forestilt meg på forhånd. Fikk dusjet, kjøpt rødsprit og knekkebrød, og ble invitert på elggryte og vin. Deilig! Og så fikk jeg tilbud om å sove i campingvogn i hagen. Litt spent på morgendagen, da jeg starter i område uten sti – eller merket sti – oppover mot Daningen. Jeg har fått anvist vei – et godt alternativ til å vandre langs asfaltveien opp til Harvasstua.   Campingvogn

Dag 79 – søndag 19/8: Kroken – Daningen – Rotvatn – Rotvassbekken

Jeg ble fulgt på vei i dag, slik at jeg skulle finne stien fra nabogården og opp til Daningskaret. Støvlene mine har stått natten over på oppvarmet gulv - godt å starte med tørt fottøy. Turen opp til skardet gikk greit – og det gjorde også turen langs Daningen. Ble litt ivrig på slutten. Var så spent på om jeg ville finne Nordlandsstien. Så tro jeg over igjen (venstre fot). I morgen går jeg med støttebandasje. Fant stien, som var vardet. Fra Rotvatnet hadde jeg Rotfjellet øst for meg. Vet ikke hva navnet kommer av, men fjellet var i alle fall vilt – og rotete. Masse utspring og ujevnt. Det var en nydelig tur fra vannet og fremover der stien vender ned i ”lavlandet” igjen. Men været ble dårlig, sånn ved 1730-tiden – kraftig vind og regn.  Slo opp teltet ca 1800. Ligger  på ca 1000 meters høyde. Vinden har slitt og revet i teltet, og en stund var jeg redd for at jeg måtte pakke sammen. Det roet det seg litt, og jeg fikk laget middag i forteltet – stekte noen kantareller jeg fant i dag morges – hadde to små løk fra de jeg traff i går – og en pastarettpose. Det smakte! Nå håper jeg bare at teltet står trygt til i morgen, at det blir en stille natt og at turen ned i morgen går greit. Har ikke sett folk i det hele tatt i dag. Er overrasket over hvor uendelig få turfolk jeg har møtt på min vandring.

Jeg fikk med meg et ord fra fjellkirken på Røros – om at jeg ikke skulle bekymre meg for maten. Godt å bli minnet om å legge vekk bekymringer. Men å planlegge matreserver er forhåpentlig riktig. Det er lov til å bruke hodet. Det er nå utfordringen kommer. For hyttene fremover er ikke utstyrt med mat. Det ordner seg nok.  Telt

Dag 80 – mandag 20/8: Rotvassbekken – Tverrelvnes (Hattfjelldal)

Våknet til fint vær! Frøs i natt og tror at temperaturen ikke var mye over 0. Spiste første frokosten kl 0400 – kakao og knekkebrød. Sovnet, og sov til 0830. Fin tur videre langs ryggen og ned til dalen og Grannes camping. Lurte litt på veien da jeg kom ned fra fjellet, men fant brua over elva. Var innom Grannes camping og tok lunsjen min på tunet, mens jeg snakket med innehaveren av campingplassen. Fikk med meg en knekkebrødpakke. Må virkelig ta med meg mat, slik at jeg ikke slipper opp, men det finnes folk rundt omkring som jeg kan spørre. Skal ringe Stekvasselv i morgen og be dem handle for meg. Likeledes ringer jeg til Umbukta.

Bratt oppover lia fra Unkervann og til Sandskaret. Det tok meg ca to timer å komme opp til Sæterfjellet. Der var det vakkert og jeg kunne gjerne ha slått opp telt, men det var tidlig på ettermiddagen (1700), så jeg valgte å fortsette mot målet, gapahuken ved Storvollen. Den fant jeg ikke. Banket på en dør for å spørre – og ble invitert inn til kaffe og sjokoladekake. Jeg ble anbefalt å spørre etter hytteovernatting på Tverrelvnes – en gård like ved, og her sitter jeg. Skal betale kr 200 for en fin hytte, der jeg til og med har fått med meg nyhetene på tv. Til tross for det fine været i dag, var det godt å komme inn og sove i seng.

Verking i venstre kne i dag. Ikke rart, etter alle de tunge opp- og nedstigningene.  Hytte

Dag 81 – tirsdag 21/8: Tverrelvnes- Krutvatn (Fisketjønna)

Sent i går kveld var jeg på flaggermusjakt i hytta. Måtte til slutt bare slukke lyset og gå og legge meg. Da ble det rolig!  Fikk kjøpt litt ekstra knekkebrød og havregryn. Bra vær i dag, og en nydelig tur i de nordnorske fjellene. Utsikt til fine topper, som Steinkirka og Brunreinsklumpen, og senere mektig utsikt mot Okstindan. Ved Mosvatnet var det en åpen koie. Der gikk jeg inn, stekte kantareller jeg hadde plukket, og koste meg skikkelig. Turen til Krutvatnet var anslått til ni timer, men det må være feil. Jeg brukte i alle fall ikke mer enn sju. Hadde en rast på stranden ved Krutvatn. Mange nydelige hytter, pent plassert i terrenget. Håpet å finne den åpne hytta til Statens Skoger – og var heldig, etter litt leting. Pen hytte, men litt mangelfullt utstyrt, og i kveld må jeg høre på musene som danser i krokene. I morgen kveld blir det nok teltliv igjen. Jeg dropper Sivertsgården og går heller litt av ruta mot Stekvasselv, der det står proviant og venter på meg. Gps-en er meldt å være ankommet. Hytte

Dag 82 – onsdag 22/8: Krutvatn – Favnvatn – Tiurskartjønna

Var av gårde i bra vær ca 0915, etter en god havregrøtfrokost. Fint terreng i dag også. Turen i dag var anslått til 11 timer til Sivertsgården. Noe skikkelig tull. Jeg gikk i alle fall ca fire effektive timer, og da manglet bare to kilometer bort til Sivertsgården. Gikk ikke dit, fordi jeg ikke skulle overnatte, og ville ikke ha omvei. For første gang på Nordlandsruta var det et skilt: ”Nordlansruta” – så denne gang var det ikke vanskelig å finne startpunktet til turen videre – mot Stekvasselv. Ved skiltet brettet jeg ut liggeunderlaget og skulle ta en skikkelig siesta, ved 1500-tiden. Så kom det noen forbi og jeg ble invitert ned på en hytte til et par fra Mosjøen. Her fikk jeg middag + kaffe og lakriskonfekt! Virkelig nok en topp opplevelse. Kl. 1800 gikk jeg videre – og begynte altså etappen mot Stekvasselv. Gikk til 2000. Ligger nå i telt ovenfor Tiurskardtjønna – med utsikt mot det majestetiske Hjartfjellet + Nordbukta i Røssvatnet og Steifjellet m.m. Breer og fjell. Fikk med meg proviant på veien og har kost meg med falukorv, potetmos og litt selvplukket sopp. Har ca 10 km igjen til Stekvasselv, og det blir ikke vanskelig å nå dit i morgen. Det småregner litt, men jeg håper det fortsetter med godvær. De siste dagene har vært så fine.

Jeg gjør meg mange tanker om natta. Klokka nærmer seg tre og for en time siden måtte jeg ha meg et par knekkebrød. Jeg var ute og for første gang i sommer/høst så jeg stjerner på himmelen. Grubler litt - får snart følge på turen videre, gleder meg, men føler og at jeg er blitt litt sær. Har fått så egne rutiner. Kanskje blir det derfor også litt positivt med en forandring? Bare de fortsatt forstår at jeg må være litt ego. Jeg har et mål som er forskjellig fra deres. Men egentlig har de jo gitt uttrykk for at de er inneforstått med det.

Jeg nærmer meg Stekvasselv og ser Røssvatn under meg nede i dalen. Mange tanker går gjennom hodet mitt: minner om den lange turen over vannet, gleden ved å komme fram, måten vi ble tatt imot av Øklandfolket. Skal kose meg der nede senere i dag.

Toril må definitivt ta med eget telt. Det blir helt uholdbart for henne med min oppførsel (nattmat og dagbokskriving midt på natten). Men hva gjør man når man ikke får sove? Og i natt fryser jeg ikke en gang. Tror bare hodet er litt fullt av tanker og minner akkurat nå. Gleder meg over å være over halvveis. Samtidig gruer (og gleder) jeg meg til turen er over – og at jeg er i mål. Noe vil da være definitivt slutt, noe vil for alltid bo i meg og bare være mitt, og noe vil jeg kunne mimre med andre om.  Jeg føler altså at jeg er i eventyret! Telt

Dag 83 – torsdag 23/8: Tiurskardtjønna – Stekvasselv – ca 4 timer (nærmest hviledag)

Fin tur fra teltplassen i bra vær, der jeg kunne gå i bare skjorta. Gledet meg veldig til å komme til Stekvasselv og gikk raskt i vei de siste kilometerene langs veien. Det sto en bærepose med varer til meg, etter min bestilling, men nå har jeg mye å dra på! Og enda har jeg bestilt mer på Umbukta. Det med maten ordner seg. Jeg skal ta med meg det som står klar til meg og så skal jeg nå vente i det lengste med å handle nytt. Har utvalg både med middager, havregryn, kjekkebrød og pålegg. Det var lagt is i fryseren for salg. Deilig – kunne ikke annet enn å ta to + en brus. Var heldig i dag. I hele ettermiddag har det pøsregnet og jeg var nok heldig som gjorde unna et par timer av etappen i går. Veldig koselig her. I gjesteboka er det bare noen sider siden jeg skrev sist, og jeg registrerer at Magnus og Martin er 12 dager foran meg. Det er varmt og godt i rommet her, og jeg koser meg med radioen. Gps-en er kommet. I morgen blir det tung sekk.

Ettermiddagen og kvelden her må nærmest være å se på som hviledag. Det ble bare fire timers gange og etterpå har jeg bare kost meg, og spist nesten uavlatelig. Sikkert lurt, for å fylle opp i kroppen – og lette sekken. Smart innimellom med en slik hviledag – og slik skaffe seg påfyll, både på den ene og den andre måten.  Hytte

Dag 84 – fredag 24/8: Stekvasselv – Gressvasshytta

Det var meldt bygevær i dag, men det holdt seg for det meste fint. En fin tur opp på fjellet og med utsikt ned mot Spjeltdalen – og etter hvert Okstindan. Turen til Gressvasshytta tok meg ca fem effektive timer. På hytta var det en mann – Joar Løvsletten – som er på vandring NPL – sørover. Vi har hatt en trivelig kveld sammen – og han har fått låne et par av kartene mine. Jeg har også fått med meg noen tips, bl.a. om koier underveis.  Hytte

Dag 85 – lørdag 25/8: Gressvasshytta – Umbukta

Han jeg delte hytte med – var oppe og romsterte allerede 0615 – så halv sju sto også jeg opp. Spiste og pakket, men det var et skikkelig møkkavær og lite fristende å legge i vei på en lang tur. 0915 var jeg av gårde. Nokså ulendt terreng langs Gressvatn – og tungt å gå i regnet - glatte steinene. Ruta går via Kvanndalshytta, men, jeg fant ut at det var mulig å gå over demningen – og sparte litt på det. Gikk opp gjennom Storeskaret og hadde fin utsikt bakover mot Okstindan og Kvannvassfjell hver gang tåka lettet. Rundt Grassfjellura og ved Djupdalsbekken eller der omkring hadde jeg hørt at det lå en rastebu. Her fyrte jeg opp i ovnen, fikk varmet meg og tok et varmt måltid. Satte meg på gulvet, tett inntil ovnen. Det dukket opp en svenske i grønne klær og sekk + rød nisselue. Trivelig. Han var fra Stockholm og vandret mye i fjellet både i Sverige og Norge. Turen videre til Umbukta skulle ta ca 3 ½ time – og det gjorde den. Men fy – så tungt. Og skulderen min er og vond. Jeg travet og gikk, og det ble ikke matpause heller, bare litt sjokolade. Ringte Umbukta for å være sikker på å få rom, så der var jeg i alle fall ventet. Dette ble en stressetappe og det skal jeg prøve å unngå senere. Men herlig å komme fram. Spiste middag og pratet med en som bor i nabolaget, spesielt om snøscootekjøring. Deilig rom, med oppredd seng – kr 250. Jeg har bedt de på Umbukta om å handle for meg, så nå har jeg mye mat. Får jeg gjøre det beste ut av det, og bare passe på å ta pauser og å avlaste ryggen. Jeg trenger jo maten framover og vekten vil reduseres etter hvert. Nå blir det ikke påfyll før Sulitjelma. Fjellstue

Dag 86: søndag 26/8 – Umbukta – Sauvasshytta

Bedre vær i dag – og etter en god frokost pakket og gikk jeg mot Sauvasshytta – en tur stipulert til 3,5 timer. Sekken er tung, men det er bare arm/skulder som lider under det. Bestemte meg til å stoppe ved Sauvasshytta, til tross for at det ble en kort dagsmarsj. Tok meg god tid oppover, og brukte nøyaktig 4 timer med pauser. Håper armen leges ved at jeg er forsiktig. Dagen i går var definitivt for tøff, men, du verden så godt alt ble! Skal være forsiktig i morgen og, så da blir det vel teltovernatting, før jeg kommer til Kvitsteinsdalstunet.  Tenker å starte litt tidlig, og ta det veldig med ro, med gode pauser. Nokså kaldt i dag, men hytta her ligger på nesten 1000 moh. 3 grader ute! Godt å få fyrt skikkelig opp her inne. Koser meg - deilig å være på hytte. Ser ikke fram til teltovernatting i morgen, men det går det óg. Har lagt merke til at steiner og fjell er annerledes her enn det jeg har vært vant til tidligere på turen. Mer lys stein – eller hvit – med rosa eller oransjelignende variasjoner. Tidligere har steinen vært mørk, og det har tydelig vært en del jerninnhold.

Tomatsuppe med masse makaroni i – i kveld. Lagde meg forresten kakao da jeg kom til hytta. Det varmet. Det stod en liten rest her. Nå har jeg stekt pannebrød til kaffen. En kan da greie seg med enkle midler! Hytte

Dag 87: mandag 27/8 – Sauvasshytta – Kvitsteindalstunet (i Kvepsendalsbukta i Kaldvatnet)

Gradestokken ute viste 0 grader, og det lå nysnø på toppene! Er sommeren over? Tåke og yr. Følte meg ikke så verst, og bestemte meg for å gå, etter en god havregrøtfrokost. Og været ble bedre enn det har vært på flere dager. Jeg fikk sikt, og kun noen dråper regn i løpet av dagen. Dagens rute var ikke inntegnet på mitt kart, så jeg håpet på god merking. For øvrig kjente jeg meg veldig godt igjen fra vinterturen, i alle fall på første del av turen. Husker den fine utforkjøringen gjennom Ivaskaret – forbi Melkfjellet – og ned i dalen. Mot slutten av turen, da jeg skulle over Lille Umfjellet, ble jeg i stuss. Det var T-merket i to retninger. Jeg begynte å gå, men stoppet heldigvis opp, orienterte kartet, og skjønte ingen ting. Opp med GPS-en - nyttig. Når både kompasset og GPS-en pekte en annen vei enn den jeg hadde valgt, var det bare å snu. Skjønte fort feilen – og om jeg ikke hadde stoppet opp, hadde jeg kommet inn i Sverige. Det var Lille Umvatnet jeg hadde tatt for å være Kvepsendalsbukta! Godt jeg fant ut dette i tide, og slapp flere timers omvei. Det gikk bra med arm/skulder i dag. Koser meg på den minste av hyttene her på Kvitsteindalstunet, mens vinden blåser friskt utenfor. Men det er klart og fint og 8 grader pluss. Fant en lapskausboks i skapet, så det ble god middag. Og så var det også tørrmelk her. Bra.  Hytte

Dag 88: tirsdag 28/8 – Kvitsteindalstunet – Virvasshytta

En stor måne viste seg for meg i går kveld, da jeg var ute for å berge en mus opp av ei tom skurebøtte ute på verandaen.

Våknet til en overskyet dag, men det ble fint etter hvert, kun noen få regndråper, i tillegg til at det begynte å regne akkurat da jeg kom fram til hytta ca 1815. Startet i dag morges kl. 1000. Jeg kjente meg så godt igjen i terrenget her som Toril og jeg gikk i med pulk forrige vår. Etter et par timer var jeg kommet opp Kvepsendalskoja -  ca 1,5 km sør for tjernene. Det var forferdelig rotete dinne, for det holdt til to karer på hytta. Disse holdt på med et reingjerde. Uansett – det var deilig å nyte maten inne, i oppvarmet koie. Videre innover – og ned til Stabbursbekken, der jeg greide å finne en vadeplass, slik at jeg kunne unngå å skifte. Tok en rast i Vardfjellkåta, en helt enkel gamme, før turen gikk videre i Slettefjell-området og ned til hytta. Deilig å komme fram og få ordnet til i hytta ,som jeg har for meg selv. Skulle nok ha vært her i helgen. Da var det fest, forstår jeg av gjesteboka. Rana Turistforening jubilerer – 80 år – og dette ble feiret med middag og marsipankake. Jeg som er så glad i marsipankake måtte nøye meg med å brenne emballasjen.

Turen i dag gikk også fint mht armen. Tenker å ta en rolig dag i morgen, og kanskje bare gå halvveis til Bolna. Får også se an været og se hvordan kroppen fungerer.

Dagens vilt: en kjempestor ørn. Hytte

Dag 89: onsdag 29/8 – Virvasshytta – Bolna

Tok det med ro i dag morges. Ca 1030 vandret jeg av gårde mot Bolna. Glad for at været var godt – ikke mye vind – og god sikt. Skikkelig høyfjellsnatur. Tok en rast ved Couaskoia. Fint å kunne gå inn. Dette har Rana Turistforening virkelig fått til. Passerte Auronasa, en skikkelig karakteristisk og flott fjelltopp, som raget opp i landskapet. Det gikk lett å gå i dag. Målet mitt var egentlig anleggsveien som jeg visste at jeg kom inn på, men jeg fortsatte til Bolna og var framme kl. 1900. Gikk de siste tre kilometerene langs E6. Godt å ha følge med reinsdyrene som stadig finnes omkring meg. Og – det er tydelig smågnagerår her nord. For øvrig er jeg nokså alene. Alene på Bolna også. Oppdaget at jeg mangler kart for neste etappe – til Krukkis og Saltfjellstua. Sistnevnte ligger heldigvis på GPS-en. Får bruke den i nødsfall. Skulle bare gjerne hatt reservebatterier! Legger morgendagen i Guds hender, slik jeg har gjort på hele turen. En 10-timers tur ligger foran meg, og jeg håper virkelig at ruta er godt merket, og at det ikke er noen usikkerhetspunkter.

Dagens vilt: Et lemen sto utenfor hulen sin og bjeffet til meg. Har sett ganske mange lemen i dag.  Hytte

Dag 90: torsdag 30/8 – Bolna – Lønnsdal (ca 30 km)

En underlig dag. Jeg ringte til Bjørnar Brændmo på Polarsirkelsenteret for å klage min nød mht kart. Så sendte han en gutt ned til meg på Bolna – forærte meg kartet + batterier til GPS-en, og jeg kunne være trygg. Så virket det som om det skulle bli dårlig vær, snøbyger og tåke. Etter tips valgte jeg derfor å gå Gamle E6, der det nå ikke er trafikk, og som blir for en sti å regne. Her fantes det også historiske data, bl.a. informasjon fra krigen. Fint å gå - fram til Polarsirkelsenteret. Valgte å gå ned her, hilse på Bjørnar og ta lunsj. Det endte med at han tilbød seg å frakte sekken min ned til Lønnsdalshytta. Han kjørte den nesten til hytteveggen - service. Selv vandret jeg fra senteret 1530, og var framme ca 1930. 20 km ca – og da hadde jeg 10 km i beina fra før, fra morgenen av. Godt å komme fram. Dette blir vel siste gang jeg trasker E6 over Saltfjellet. Har jo også gått langs veien her med pulk. I natt var det tydelig frost. Godt å sove inne, og å få hvilt ut. Nå blir det faktisk to hviledager på meg for å vente på Toril.

Vurderer å ta en tur til Rognan i morgen og bl.a. hilse på en tidligere kollega fra Bibelselskapet. Går til sengs – klokka er 0100 – og jeg er kjempetrøtt. Hytte

Dag 91 – fredag 31/8 – Lønnsdal – hviledag

Kuldegrader også i natt – og snøen lå vakkert på toppene omkring. Gikk opp til Polarsirkelen høyfjellshotell og dusjet. Dessuten fikk jeg servert kaffe og kake. Hadde bestilt eplekake, men det var de tomt for og i stedet fikk jeg servert flere andre kaker + is! Dagen har gått fort. Fått vasket litt tøy – og har øvet meg litt på GPS-en som jeg nå mestrer stadig mer. Fint med kartene i displayet. Fikk kjøre ned til Rognan med hotelleieren. Det gikk i 100! Da kom stresset til meg. Det gjorde vondt inni meg da jeg gikk rundt på Rema – og jeg fikk synsforstyrrelser. Underlig at en skal reagere sånn i sivilisasjonen! Skal møte min kollega her før jeg tar toget tilbake kl. 11832. Skal bli godt å komme ”hjem”. Har kjøpt litt mat til i kveld og til Toril kommer i morgen. Skal ikke gå frivillig ned i sivilisasjonen igjen. Hytte

Dag 92 – lørdag 1/9 – Lønnsstua – Junkerdalen

Toril kom med natt-toget 0730, og vi spiste frokost sammen på hotellet. Bra vær – og vi ryddet raskt i hytta og la i vei mot Junkerdalen – en 4 timers tur i flott terreng. Her har vi tatt inn på en litt simpel campinghytte, og koser oss med kotelettmiddag.  Hytte