Dagbok: Lindesnes - Teveltunet

© Inger Thommesen

Dag 1: lørdag 2/6 - Kjøring til Lindesnes

Godt å bli kjørt til Lindesnes, der vi ble godt mottatt ved 1700-tiden. Tur til fyret – i oppholdsvær, men frisk vind. Nå er jeg i gang – med Nordkapp (Knivskjellodden) som mål – drøye 2500 km unna! Middag: rådyrlår – deilig.

Overnattet hos Margrethe og Yngve og hadde en koselig kveld. Godt å starte mykt

Hytte

Dag 2: søndag 3/6 - Lindesnes – Eiken

God frokost før Jan returnerte mot Oslo - jeg startet på sykkelturen mot Eiken (dvs Verdal) via Lyngdal. Startet kl. 1000. Var i Lyngdal ca kl. 1200 og tok en stopp der. Kjekt å ha med Statoil-kopp! Videre mot Kvås. Kikket på Kvåsfossen, og syklet opp til Lygne, der jeg flatet ut på stranden en times tid, i sommerværet.

Før Kvås syklet jeg forbi to gutter som også skulle gå NPL. Den ene hadde rulleski. Glad jeg hadde sykkel! Tok av mot Evje – og deretter mot Verdal. Astri møtte meg ved hytta deres. En strålende dag! Godt med dusj på hytta. Distanse i dag: 80.6 km.

Dagens vilt: en elg – før Verdal.   Hytte

Dag 3: mandag 4/6 – Eiken – Åseral (sykkel) – videre til fots

Strålende vær. Startet med ca 15 km på sykkel – til kraftverket ved Eikerabben. Venter på Astri, som kjøper brød i Åseral – til erstatning for det brødet bikkja stjal på rommet mitt i går.

Startet fra kraftverket ca 1200 og gikk til ca kl. 1800 – på Øyvassheiæ. Tung oppstigning.– Fint oppe på heia! Passerte demningen ved Hagedalsvatnet. Ikke noe vilt i dag, bare sauer og gjøken – og myggen er også nærgående. Hørte orrfugl om kvelden. Telt

Dag 4: tirsdag 5/6– Stikil

Overskyet, men bra det meste av dagen. Startet ca 0930 – og tok farvel med Astri. Alenefasen er i gang. Gikk på relativt tydelig, umerket sti i hele dag. Tok feil et par ganger, men fikk tatt meg inn igjen. En nokså tung dag, kupert og mye myr og søle. Gikk frem til kl. 2000. Sekken er tung, og jeg bør bære forsiktig. Hadde tenkt å gi meg kl. 1900, men fant ikke noe bra leirsted før 2000. Oppholdsvær i kveld. Har nesten kommet til det oppdemmede vannet, Stikil. Herfra må jeg ta meg fram uten sti – til Lakkenstova.  Telt

Dag 5: onsdag 7/6 – Stikil - Krokevatnet

Nydelig vær igjen. Deilig morgenstund før jeg la i vei. Ingen sti å følge. Målet er Lakkenstova. Greit opp til demningen på Stikil. Deretter var det mye kratt, men jeg  fant en hytte jeg kunne peile meg inn på, ved Hanselegå. Det var folk der, tre eldre engelskmenn og en skotte. Fikk råd om ruta videre, og gikk trøstig i vei. Et slit. God rast ved Vindkomtjønnæ – og tok så peiling på Krokevatnet, der jeg skulle møte T-merket sti. Nok en slitsom klatreetappe. Deilig å komme ned på stien. Gikk bort til Krokevatnet, der det ligger en hytte. Her slo jeg meg til kl. 1600. Orker ikke å gå lenger, og bør ta hensyn til ømme muskler i beina. La meg i soveposen på trammen en times tid. Men nå har jeg vasket meg, og spist fiskegryte.  Har blitt forkjølet, og det liker jeg dårlig. Ikke dekning her. Var heldig i dag som fant veien så greit.  Kanskje legger jeg opp til å ta et par timers siesta i løpet av dagen i dagene fremover.

Dagens vilt: en frosk og en rype. Telt

Nils Kjær:
”Omveiene: Det er omveiene, forsinkelsene og sidesporene som beriker ens liv.”

Dag 6: torsdag 8/6 – Krokevatnet –

Vet ikke helt om jeg syntes at feilen jeg gjorde i dag, da jeg skulle finne stien til Lakkenstua beriker livet, men jeg ble da en erfaring rikere: Etter å – bokstavelig talt – ha klatret opp i heia, så jeg en sti, og en hytte i riktig retning. Irriterte meg over elendig merking, men først fremme ved det lille vannet og hytta, skjønte jeg at det var jeg som hadde tatt feil.

Natten ble lang – og jeg følte meg dårlig. Tok på meg alle klærne jeg hadde til rådighet – og tok en paracet. Fikk sove etter hvert. Startet å gå i fint vær ca 0830 – med Lakkenstua som delmål. To timers lunsj der. Det regnet da jeg gikk videre, med vannet Kilen som mål. En fin tur, og regnet ga seg. Så velsignet godt det er med T-merkene.  I dette heiterrenget er det godt at noen viser vei, og derfor betaler jeg gjerne medlemsskapet til DNT. Spent på morgendagen. Da må jeg til å orientere igjen! Josefsbu – og siesta er første mål. Fant en fin leirplass ved 1930-tiden i kveld.  Telt

Dag 7: fredag 9/6 – Kilen?

Nok en strålende dag, men slitsom. Sov dårlig i natt, men tok det igjen på morgensiden. Tenkte å være pinlig nøyaktig med orienteringen, men tok feil i forhold til planen min allerede tidlig. Mye klatring – og bratte utforbakker. Godt at beina holder. Vrikket foten og fikk en strekk i låret, men det har gått fint!! Brukte GPS-en i dag – og den var nyttig, da jeg et par ganger var i tvil om hvilket vann jeg egentlig var kommet til.

Startet 0945 i dag morges. Åpnet døra på Josephsbu etter mye slit ca 1530. Deilig siesta – mobilkontakt med familien.

Så var det å motivere seg til å vandre videre. Ca 1830 la jeg i vei. Lett å gå. Gikk til 203. Slo leir før dalen ned mot Gaukhei. Ser for meg at det er mye mygg der nede, og da har jeg det bedre med noen færre av de skapningene her oppe. En del snøfonner som må passeres. Er oppe i vel 900 moh. Smeltingen går fort, og veien videre blir spennende. Gjøken har vært min følgesvenn, og jeg har sett en del ryper. Heiloen har så vidt vist seg, og i dag var det ferske reinsdyrspor. En fordel å vandre alene,  bare én kropp å ta hensyn til, ingen å skylde på, men heller ingen til å dele med.

Hva lærer man av en slik tur? Takknemlighet, mot, besluttsomhet, overvinnelse, glede, angst, nøyaktighet. Du tøyer grenser – og må være varsom. Glad for dette fine været i starten. Tåke  – og jeg hadde ikke kommet noen vei.

Ikke mange mennesker har startet tursesongen. Terrenget bærer preg av at snøen nettopp har smeltet. Det lukter friskt av de krokete bjørkene som blomstrer, det sildrer og renner over alt. Rødsildren gir farge i landskapet og blåbærlyngen står fin og lysegrønn.  Telt

Dag 8: lørdag 10/6 – heia 1 ½ time før Gaukhei – Sandvann (før Øyuvsbu)

Måtte gi opp å komme meg til Håhelleren.

Dagen startet fint, og det var en fin tur til Gaukheihytta. Rast. Plutselig hørte jeg rop og leven, og så var det fire unge menn som drev sauene ut på beite. Kanskje er det håp om at det legges ut bruer også? En del snøfonner i dag,  faste og fine å gå på. Godt å følge merket sti. Mot slutten av dagen måtte jeg vade en elv, og gjorde det med støvlene på! Det var dumt.  Støvlene vil trenge tid på å tørke, men morgendagen regner jeg som hviledag, og støvletørkedag, så det går nok bra. Ved Sandvann ringte Jan – og vi avtalte møtested – Håhelleren i morgen. Jeg trasket videre, og hadde tenkt å slå leir ca 2030. Så kom jeg til en elv som jeg ikke klarte å passere, og måtte returnere til veiskillet mot Øyuvsbu. Slo leir, og ble litt mismodig. Men vi kan møtes på Øyuvsbu, og så ser jeg hva jeg gjør videre. Elvene blir en utfordring Har det bra i teltet nå i kveld, og kan glede meg over at brillene mine faktisk tålte å bli pakket ned sammen med teltet i går. Har en elv å krysse i morgen, og håper det beste.

Beina mine fungerte fint i dag. Hadde en halv times massasje på dem i går kveld, for da var det noen stive lårmuskler.  Telt

Dag 9: søndag 11/6 - Sandvann – Øyuvsbu (hviledag)

En strålende dag. Kort tur til Øyuvsbu der jeg møtte Jan.  Lang, koselig dag på hytta. Solte oss ved vannet og avsluttet dagen med bål i strandkanten. Ut på ettermiddagen kom Martin og Magnus – NPL-vandrerne som jeg hadde passert på sykkel ved Kvås. Hyggelige gutter som jeg nok vil se igjen.

Hytte

Dag 10: mandag 11/6 – Øyuvsbu – veien til enden av Håhellervannet – halvveis til Taumevann

Varmt og fint. Snøsmeltingen skjer for fullt. Rolig morgen før vi ruslet opp til bilen. Jan tok med sekken min til Håhellervannet og jeg kunne gå Suleskarveien uten bør i finværet. Så tok jeg sekken på nakken og la i vei mot Taumevann. Mye snø. Martin og Magnus valgte å gå lenger øst, men jeg følger min planlagte rute. Har gammelt kart, og ny rute er ikke inntegnet. Velger å følge nymerket rute. Konfererte med Leif Solheim i DNT i Stavanger. Er egentlig litt engstelig nå, for jeg føler at jeg er for tidlig i fjellet. Klokka er snart åtte, og jeg har slått leir. Det ble en fin dag. Gått særdeles mye på snø, men fonnene har vært faste og fine. Ligger ved et vann på 1050 meter – halvveis til Taumevann fra veien. Middagen er snart klar og jeg har de bra. Har ikke tenkt å anbefale noen å gå fjelltur så tidlig på året. Det er faktisk ganske farlig. Snøbruene bør holde osv. Skal heldigvis litt lenger ned i meter i morgen.  Så var det dette med ett skritt og en dag av gangen! Takk Gud for denne dagen!

Telt

Dag 11: tirsdag 12/6 – Skjerevatn – Taumevatn

Ganske kald natt i høyden. Det gikk fint å gå på snøen – og etter en stund begynte det også å grønnes mer og mer. God merking av stien. Men jeg gjorde likevel en feil, og kom bort fra merkingen. Den enkle turen ned til Taumevatn ble derfor betydelig lenger enn antatt. Jeg vrikket også foten igjen, og da jeg endelig kom til Taumevatn ca 1600, bestemte jeg meg for å bli til i morgen, for at foten skal få hvile litt.

Nå må jeg lære: GPS-en er god å ha, men jeg må ikke slå den av når den viser noe annet enn det jeg vil at den skal vise. I dag var jeg to ganger på vei ned til Ådneram, og var havnet utenfor kartet. Hadde jeg stolt på GPS-en hadde jeg tatt meg inn igjen lenge før. Nå satt jeg ved et vann, utenfor kartet mitt og ba om at det måtte dukke opp et menneske. Jeg forsto at jeg hadde tatt feil, snudde og fant fram til hytta. Like etter kom bønnesvaret, en mann med stor lokalkunnskap. Jeg hadde riktignok allerede funnet hytta, men har nå også fått gode tips med på veien.  Hytte

Dag 12: onsdag 13/6 – Taumevann – Storevann – Kringlevann (0900 – 1900)

Nydelig vær igjen. Har vært kjempeheldig. Var heldig i gårl Ba om at det måtte dukke opp et menneske – og så kom det en 75 år gammel bergenser fra Jæren. Fikk gode tips – og fikk høre historier, for eksempel om Heiberghyttene. Da var det ekstra artig å komme til Storevann og se hva som er gjort med restaurering.

Bare en vading i dag.. Mye snø, men gode fonner, og jeg kunne hele tiden følge merkingen. 3-timers tur til Storevann og 5-timers tur til Kringlevann. Er glad jeg hvilte foten i går. Det har gått fint i dag. Nå gleder jeg meg til å kose meg inne på hytta i timesvis – og til å sove i seng igjen.

Denne hytta har ikke vært besøkt siden påske. Føler meg følgelig litt i ødemarken.

Dagens vilt: en hare + ferske reinsdyrspor rett foran meg. Hytte

Dag 13: torsdag 14/6 (ca 1100 – 1930) – Kringlevatn – Gyvatn

Glad jeg sov i hytte i natt. Våknet i dag morges til fire grader og snøvær. Føler meg nok litt alene langt inne i fjellet. Startet greit – men skiltet som skulle peke mot Storsteinen var tydeligvis vekk – og jeg gikk en god stund mot Sandvasshytta før jeg snudde, og fant stidelet. Måtte vade over elva – den var bred, men grei. Så var det rett og slett å slite seg fram på snøfonner omtrent hele veien. Snøen bærer, men det er tungt, og vanskelig å følge merkingen. Sender en takknemlig tanke til både han som har lagt inn punkter på GPS-en og han som har lånt meg en. Kom meg velberget fram til Gyvatn. Ser nå utover demningen på Blåsjø. Jeg skal borti der i morgen – og håper på en fin dag.  Dagens vilt: en hare i full firsprang + en humle. Telt

Dag 14: fredag 15/6 (11030 – 1715) – Gyvatn – Hovatn

Dagen opprant med et nydelig vær, og ikke vind, som i går. Godt å få varme i teltet på morgenkvisten, og få sovet litt – etter en kulstrig natt. Burde nok tatt den andre soveposen, men selv nå, uten mye mat, veier sekken ca 20 kg. Det går jo mot sommer, så jeg får holde ut, og basere det på en del hytteovernattinger. Var spent på dagen i dag, etter strevet i går. Det ble en nydelig tur. Mye opp og nedstigninger fra 1000 – 1200 meter – og det var godt at dette var i snøfrie områder. Spennende å passere Blåsjø. Litt av en dam!  Blåsjø er landets største magasin. Passerte ovenfor et skar som er hovedtrekkveien for villrein – Steinbuskaret. Mot slutten av turen mot hytta var det mye snø og bratte fonner, men det gikk greit. Også her er jeg trolig førstemann til fots i år. Hadde lurt på å gå lenger, ta runden rundt vannet, men velger å ta det litt pent. Det var tross alt en relativt tung tur. Takk og pris for barmark. Håper det beste også for morgendagen. Har vært svært heldig til nå – og så det været!!

Dagens vilt: et par ryper og en sommerfugl, gjøken og linerle.  Hytte

Dag 15: lørdag 16/6 (0915 – 1730) – Hovatn – Vassdalstjønn – ca 2 timer før Krossvatn

Vind fra sørøst, men fint å gå. Gikk rundt Hovatn – etter anbefalingt. Hadde litt hjertet i halsen – måtte passere noen bekker, og skrådde også over en vik på isen. Heldigvis gikk alt godt. Vadingen var kald. Gikk i truse og jakke – og ble våt opp til skrittet. Godt jeg valgte dette alternativet, for det ville vært vanskelig å komme over der hvor brua nå mangler. Heldigvis ganske tydelig merking på vei videre mot Vassdalstjørn – der jeg hadde en god siesta.  Kl. 1515 ruslet jeg videre – og tenkte å gå halvveis til Krossvatn. Det har jeg gjort. Har slått leir ved Pøyleåna – som det står at kan være vond å passere under snøsmeltingen. Jeg har vært nede og sett. Det skal nok gå bra, men jeg pakker alt i en søppelsekk i morgen – i tilfelle det er dypere enn jeg har fått inntrykk av.

Dagens vilt: Kun et par ryper. Og igjen – ferske reinsdyrspor. Hadde vært kjekt og sett mennesker snart!  Telt

Dag 16: søndag 17/6 (1000 – 1500) - Pøyleåna – Krossvatn

Turen i dag skulle tatt to timer – og jeg skulle bare ha en hvil her på Krossvatn. Slik ble det ikke: Det regnet i hele natt, og jeg ble liggende å tenke på vadingen. Sto opp ca 0800 og pakket for vading. All bagasje i søppelsekk oppi sekken – og vadeutstyr klart. Elva gikk stri, men vadingen gikk greit, og fordi jeg hadde planlagt nøye gikk skiftingen raskt etterpå. Grei merking et stykke, men store partier med snø gjør det vanskelig, og jeg mistet merkingen og har brukt mye tid og krefter til å gjenfinne den. Glad var jeg da jeg så fine varder og fulgte dem. Men begynte å ane uråd -  vardingen var en sti som gikk ned til Skorpevadholen, og var altså ikke den jeg skulle følge. Så var det å lete igjen. Fant stien en stund, og vekk var den igjen. Da tok jeg fram GPS-en og gikk på den. Litt vanskelig å komme bort til hytta. Måtte ut på isen. En tung tur i dag. Måtte smelte vann, for her er det full vinter. Koser meg og hviler. Hadde tenkt meg lenger i dag, men dette var i sannhet en anstrengende dag.Været ble ikke så verst. Teltet og våte vadesokker er hengt opp til tørk, og jeg er trygg, god og varm. Har også sjekket hvordan brua er – og starten i morgen. Brua er faktisk på plass.

Har lært utrolig mye disse dagene. Har fått forsøkt meg på det meste, og gruer ikke for verken Børgefjell eller Reisadalen. jeg får bare nyte den villmarksopplevelsen dette er.

Dagens vilt: noen få ryper, men lite liv i dag.  Hytte

Dag 17: mandag 18/6 (1000 – 2130) Krossvatn – Mostøl

Heldigvis – nydelig vær. Orienteringen gikk greit i dag – og ofte så jeg også de velsignede røde T-ene! Det er svært spennende å vandre slik – utenom sesongen. En må ta mange avgjørelser og vurderinger. Er fonna for bratt? Hvordan er den under? Holder snøbrua? Finner jeg igjen merkingen om jeg går rundt? Turen gikk relativt greit inntil der jeg skulle finne stien videre til Mostøl. Jeg lette - og gikk opp i høyden for å speide. Så også ut retningen der jeg trodde min sti skulle være – og fant ut at dette var på grensen av det forsvarlige. Ikke var det telefondekning heller, så jeg måtte bare greie meg alene. Beholdt heldigvis roen, men så likevel for meg henting av helikopter og mye flaut rundt det. Egentlig kunne jeg bare gjøre én ting – fortsette. Etter å ha spist litt, tok jeg en kompasskurs – og la i vei. Og så fant jeg likevel skiltene, og noen T-merker. Turen var spennende, men det var heldigvis greiere enn antatt å orientere. Jeg var svært spent på Kyrkjesteindalen – og det ville være mulig å ta seg ned her på grunn av snøen. Heldigvis – det gikk, men jeg syntes det var mer spennende enn det som er morsomt. Fonnene var bratte, og det rant vann fra fjellsidene, så jeg var litt utrygg på fonnene.  Kaldt og vilt i skaret. Jeg hørte at det raste ut snø og stein på den andre siden. Bestemte meg for å gå ned til Mostøl, og oppleve vår og hytteovernatting. Etter å ha blitt ferdig med det ville partiet, gikk stien nokså bratt nedover i stadig mer frodig landskap. Godt å kjenne vårluktene og å se vegetasjon og høre småfuglene – og gjøken. Vakkert i kveldssola! Koser meg nå i hytta som ligger på et setertun. Dagens vilt: Ryper + en bie som stakk meg under foten inne i hytta.  Hytte

Dag 18: tirsdag 19/6 (1200-1630) – Mostøl – Bleskedalsmoen

Lå helt til 1000 i dag  for å hvile beina og kroppen. Klar til å gå kl. 1200. Oppover i grønt landskap langs en elv – og forbi flere setertun. Møtte ikke folk i dag heller. Bare på toppen lå det noen snøfonner, og nå byr de fonnene meg imot. Men i dag var det ingen problemer av noe slag, og plutselig var jeg på Bleskedalsmoen. Brukte 4 ½ time inklusive gode pauser! Deilig med kort tur i dag. Kjenner at nå er kroppen litt sliten. Håper jeg er opplagt – og ”fit for fight” i morgen, og at også turen til Holmevasshytta går bra. Det nærmer seg Haukeliseter, og går alt greit er jeg der torsdag.

Her på Bleskedalsmoen er det vakkert. Hytta er fin, og relativt ny – og en gammel hytte fra sent på 1880-tallet er restaurert med midler fra Olav Thon-stiftelsen. Har kost meg her, vasket klær og hår, spist og følt velvære. Tenker på de hjemme og håper t de ikke er bekymret. Nesten godt at de ikke vet hvor helt alene jeg har vært i fjellheimen. Men, altså, Liv Arnesen gjorde noe som var mer dristig. Kanskje hadde det vært greit og hatt med et nødbluss eller noe sånn.

Ikke noe vilt i dag av noe slag. Selv sauene var veldig tamme, og noen var fine og spraglete.  Hytte (igjen)

Dag 19: onsdag 20/6 – Bleskedalsmoen – Holmevatn (0920-1650)

Nydelig vær igjen. Har vært utrolig heldig! Ryfylkeheiene byr på masse opp- og nedoverbakker. Startet i fruktbart landskap, og, etter hvert gikk det over i høyfjellsterreng. I dag måtte jeg skifte til vadesko tre ganger. Det var Tverråa som renner ut i Sandvatnet jeg grudde for, for det sto ”sommerbru” i boka, og jeg var redd elva var stor og stri. Fant et greit vadested, og tok ett steg av gangen – motstrøms. Ble bare våt til knærne.

Før jeg kom opp i det høyeste terrenget i dag, skulle jeg opp til demningen ved Sandvatnet og følge veien til den endte. Stort sett kunne jeg se etter se merkingen, selv om det gradvis ble mer snø. Og i dag har jeg sett spor av mann og hund, ikke helt ferske, men det føltes godt å se disse sporene i snøen.

Holmevasshytta er Stavanger Turistforenings høyest beliggende, på omtrent 1100 moh. Godt å komme i hus, nå bare koser jeg meg.   Hytte

Dag 20 – torsdag 21/6: Holmevann – Haukeliseter (0915 – 1600)

Drog fra hytta ca 0915. Var litt nervøs for Turistskaret, med store, bratte fonner, men med ett skritt om gangen gikk også dette bra. Det var tungt opp igjennom, men fra toppen bar det utfor til Haukeliseter, og her lå kvistene fra vinterløypa og T-ene var tydelige, så det var ikke noe problem.  Hotell

Dag 21 – fredag 22/6: Haukeliseter – Hellevassbu (7-timerstur)

Startet 1020 etter en deilig hotellfrokost på Vågslid hotell. Jan møtte meg i går, og vi skeiet ut med hotell.

Bra vær i starten i dag, men det ble etter hvert småregn. Snøen var dels god å gå på, etter hvert råtten, men vi var glad vi ikke hadde valgt ski. Hadde egentlig ikke trodd at vi skulle komme helt til Hellevassbu, men det gjorde vi! Selv om klokka ble 2030. Vi kom greit over elvene – to av bruene var lagt ut. Var slitne da vi kom fram og det var deilig å få fyrt opp i hytta og få varme i kroppen. Skoene var kliss våte – og beina ømme.

Hytte

Dag 22 – lørdag 23/6 – St. Hansaften: Hellevassbu – Litlos: 7 ½ time

Egentlig skulle vi hatt hviledag på Hellevassbu, men ved 1200-tiden bestemte vi oss for likevel å gå videre til Litlos. Vi var heldige med været hele dagen, og lå i utkanten av regnområdet. Passerte greit et par elver over snøbruker, og brua var lagt ut ved de to neste plassene. Skuffelsen var derfor stor da vi så at siste elva – og den vanskeligste passasjen var den akkurat før hytta. Den siste etappen føltes lang – og jeg var sliten. Jan snakket om å gå rundt Kollsvatn. ”Uaktuelt”, sa jeg. Så vasset vi over – kledde av oss – gikk i jakke og truse – egentlig grei vading. Deilig å komme i hus etter St. Hans-badet. Ny selvbetjeningshytte på Litlos – ikke helt ferdig innredet.

Dag 23 – søndag 24/6: Litlos – hviledag

Deilig med hviledag. Fant et lerkereir med fem brune egg. Fant også et trostereir i en stabel av merkekvister. Også her fem egg. På kveldsturen fikk vi se et revepar – de vandret på en snøfonn.  Hytte

Dag 24 – mandag 25/6: Litlos – Besså – Sandhaug

Lang, tung tur i dag - omtrent ti timer. Ringte fra Besså til Sandhaug for å høre om bruene var lagt ut. Betjeningen lovet å legge dem ut slik at vi kunne bruke bruene i dag - planen deres var i morgen. Vi vandret de siste 1 ½ timene fram til Sandhaug og møtte bestyrerne som var i gang med å legge ut bruene. Vi kom ikke på plass i hytta før kl. 2100 – og var skrubbsultne og trøtte, så kvelden gikk fort.

I dag så vi:

Ferdig bygget reir uten egg

Steinskvett som jobbet med reiret sitt

Boltitt – reir to meter fra stien – tre egg. Falk  Hytte

Dag 25 – tirsdag 26/6: Sandhaug – Bjoreidalshytta + litt til

Ganske lang og tung tur. Godt å vandre i et landskap som er flatere enn det som har vært tilfellet tidligere. Jan kastet ut snøret et par ganger, uten å få napp. Snøbruer holder fortsatt. På Sandhaug hadde de sagt at de skulle ringt til Bjoreidalshytta og fortelle at vi kom, slik at vi kunne få middag der. Vi trodde det var en avtale, og etter å ha vandret seks kilometer på vei fra Tinnhølen, banket vi på – og trodde at vi var ventet. Det var vi ikke - og vi som  hadde gledet oss til ferdig mat. Fikk  kjøpt med oss ris og noen pølser, slo leir, regnet ga seg, og vi koste oss med maten som gikk ned på høykant og hadde det ikke så verst likevel. Telt

Dag 26 – onsdag 27/6 – Bjoreidalshytta – Halne (1010 – 1520)

Sov ganske godt i teltet i natt – og hadde en fin morgen – med frokost og bål, før vi satte kursen mot Halne – en 3 ½ times fin vandring i godt vær. Vi måtte vade en elv mot slutten, vannet rakk til skrittet. Helt greit.

Har fått en betennelse under ”englevingen” som plager meg.  Sitter nå på Halne Fjellstue og venter på ørretmiddag. Har fått rom og skal kose oss. Her var det virkelig god service!

I dag kom vi over et lerkereir der det til og med var klekket et egg – så en liten unge.

Fjellstue

Dag 27 – torsdag 28/6: Halne – forbi Torsteinstjørn (på vei mot Finse)

Deilig frokost på Halne. Så hyggelig vertskap som de som var der skal en lete lenge etter! Ny fase på turen – alene.  Startet 1100 mot Krækkja. Vekslende vær – en del skodde som senere løste seg opp – sol innimellom – og hele tiden kald nordavind. Kikket mot husene på Krækkja, men så ikke folk. Gikk videre mot Finse. En del snø, men tydelig merking. Ivret litt for å komme litt ned i høydemetere før jeg tok kvelden, men så kom skodda igjen, og jeg ligger på nesten 1400 moh – med utsikt mot Hardangerjøkulen, i alle fall om tåka letter!

En rovfugl. Telt

Dag 28 – fredag 29/6: Stidelet Kjeldebu/Krækkja – Omnsvannet (før Geiteryggshytta)

Iskald natt i teltet. Fuktig mark under teltet gjorde det ikke bedre. Fant ut at det var lurt å legge beina opp i sekken. Ordnet meg frokost ved 0530-tida: varm frokostblanding og kakao + at jeg fylte drikkeflaska med varmt vann og la den i soveposen. Så fikk jeg samtidig tørket en fuktig sokk. Bedre sikt og ikke vind i dag morges. Så rett ned på Finse - ca timers gange unna.  I dag gikk det som en drøm – inntil elva – der den ene brua ikke var lagt ut. Så var det til med vading igjen. Så ikke bunnen i elva. Da er stavene gode å ha. Kom til Finse  kl. 1155, som sesongens første gjest og koser meg med karbonader og kaffe. Har skrevet kort – og tørker støvler før turen går videre mot Geiteryggshytta. Har gått ca tre timer mot Geiteryggshytta, og har slått opp telt ved Omnsvannet. Rast ved Klemsbu. Mye snø fra Finse, men det var jeg klar over, og tung stigning – fra 1200 til nesten 1600 moh. Nå ligger jeg imidlertid nede i dalen, i le, selv om det faktisk er ca 1300 moh. Telt

Dag 29 – lørdag 30/6 – Omnsvann  (1 time 20 min fra Geiterygghytta) – Kongshelleren

I dag morges fikk jeg inn værmelding – og det ble meldt regn først på dagen og fint i kveld. Jeg utstyrte meg med regnbukse (og gikk med den i dag), men det var visst bare for å holde regnet borte. Kl. 1100 var jeg ved Geiterygghytta, Varm lunsj før jeg gikk videre mot Kongshelleren. Deilig nå, når jeg lett kan følge merkingen, selv om det fortsatt er mye snø. Nå åpner alle hyttene etter hvert, og bruene er lagt ut. Kom vel over brua ved Kongshelleren og har kost meg på fra kl. 1700. Vasket klær, og forsøker å tørke støvler.

Eira på Geiteryggshytta har to koppelam, to reinsdyrunger + en fjellrev.  Hytte

Dag 30 – søndag 1/7: Kongshelleren – Iungdalshytta (1040 – 1540)

I dag er det søndag – og hviledag, har bare gått en kort tur. Men turen var egentlig litt tung, for det var stort sett bare snødekke, helt til jeg skulle ned til Iungsdalen. Lengre tur i morgen. 6-timers tur til Bjordalshytta. Iungdalshytta åpner først 4/7, men jeg sover i annekset.

I dag har jeg altså hatt ”hviledag” – dvs har gått en 5-timers tur – og har kikket rastløst ut av vinduet – og har tenkt at jeg nok hadde kunnet gå lenger. Men dette må jeg bare innføre – én hviledag i uken.  Hytte

Dag 31 – mandag 2/7: Iungdalshytta – Bjordalsbu (0920 – 1620)

Duskregn og vind i starten – som gikk over til tåke og vind, samt en del regn. Tror denne turen er virkelig fin i godt vær. Jeg fikk kjørt meg. Skulle helt opp i ca 1600 moh – og her var tåka tett. Sto på en stor fonn – og så ingen ting. Hadde en kompasskurs, men følte meg ikke særlig komfortabel. Tok den velsignede gps-en opp av sekken. Gps og kompass viste det samme – og jeg kunne vandre videre. Fant igjen merkingen. Plutselig blåste tåka bort for et øyeblikk og jeg kunne se at jeg gikk riktig – langs Øvre Bjordalsvatn – som var islagt. Fonn nesten bort til hytta – som jeg også fikk se da gps-en viste en avstand på ca 500 m til hytta. Godt å komme i hus. Og vinden har tiltatt i styre – og regnet har øket i intensitet. Værvarselet er ikke bra for i morgen. Blir det så ille som nå, må jeg kanskje bli over. Hadde egentlig tenkt å gå til Breistølen og kanskje et par timer videre mot Sulebu, men jeg må ta værforbehold. Var forresten innom en hytta som Statens Fjellstyre har satt opp – ved Klevahovda, bare én time fra Iungdalshyttta. Tok en kopp te i hytta som skulle vært låst, men noen hadde brutt opp låsen, og det var i alle fall deilig å kunne sette seg inn. Storkoser meg nå, mens vinden uler utenfor, og håper samtidig å kunne gå i alle fall de fire timene til Breistølen i morgen. Er nå ganske høyt i terrenget – vannet ligger på 1571 moh – skikkelig høyfjell – skrint og steinete – og mye vær!

Hytte

Dag 32 – tirsdag 3/7 – Bjordalsbu – Breistølen (1130 – 1530)

Det blåste og regnet skikkelig i hele natt. Var redd for at jeg ikke kunne gå videre i dag morges. Men så tok jeg en rekognoseringstur – og fant ut at det var først og fremst rundt hytta det blåste mest. Pakket – og gikk. Det ble en våt dag – regn hele tiden, men bra sikt etter hvert, så jeg hadde ingen problemer. Måtte vade til knes en gang. Ellers har det regnet kraftig her østpå lenge, og det merket jeg også i terrenget. Det meldes om flom flere steder. Jeg har vært utrolig heldig – og må selvsagt være innstilt på dårlig vær innimellom.   Fjellstue

Dag 33 – onsdag 4/7: Breistølen – Sulebu (1000 – 1720)

Regnværsdag – og kraftig vind midt imot. Av og til nesten så jeg ikke kunne gå mot vinden. Det bedret seg etter hvert. Tok av meg og skiftet til vadesko to ganger, før jeg ga opp. Stien var bekk – og bekken var elv – så det var bare å la det stå til – vading med støvler og sokker – og stillongs og regnbukse. Med plastposer utenpå sokkene greide jeg å holde varmen. Plastposer utenpå hanskene også. Mange vadinger - strie elver. Og ved en vading var vinden så sterk at den grep tak i sekken min, slik at jeg nesten datt over ende. Godt med staver! Det gikk bra, men dette er ikke morsomt. Glad jeg skal ned til Tyinkrysset i morgen. Ikke kjekt å gå på vei – men ikke kjekt med alt dette vannet heller. Hadde forresten en fin morgen i dag. Som eneste gjest fikk jeg servert deilig frokost. Folket på Breistølen hadde aldri sett elva utenfor så stor . Rart så fort elvene blir digre. Det har bare regnet tre – fire dager, men ganske store mengder. I dag var det meldt byger, men de bygene slo seg sammen – og ble én sammenhengende regnværsdag – bare avbrutt av et gløtt av sol akkurat da jeg hadde lunsjpause – og skiftet sokker for siste gang. Godt å kjenne den varme, selv om det bare var for få minutter. Fikk se reinsdyr i dag, en flokk på 10 – 12 dyr. Trønderguttene går lengre etapper enn meg – og er seks dager foran. Glad for å være i hus i dag og.  Dette er ferien min – og oppfyllelsen av en drøm – og jeg syns å ha kommet godt i gang!

Hytte

Dag 34 – torsdag 5/7: Sulebu – Fondsbu (ca 33 km)

Det startet med yr og regn – og noen byger ble det utover dagen. Det tok bare 1 ½ times tid å komme ned til veien ved Nystova. Hadde tenkt meg en kopp kaffe på hotellet, men det var stengt, så det var bare å vandre videre de ca 5 km til Tyinkrysset fjellstue. Mor hadde sendt kartpakke dit, og den var kommet vel frem. Lunsj. Snakket med Jan, som overraskende var på Fagernes – og ville komme til meg. Ga meg litt inspirasjon til å gå løs på motbakkene opp mot Tyin.  Tok av til riksvei 252 mot Eidsbugarden/Fondsbu – og labbet i vei på grusdekke. Greit å gå på – og selv denne veitråkkingen gikk fint. Jan kom da jeg antok å ha én mils vei igjen til Fondsbu. Han tok bagasjen min og ordnet rom, mens jeg gikk så fort jeg kunne. Det tok meg drøye 1 ½ time å komme fram. Hadde nok ikke kommet til Fondsbu uten bagasjetransporten i kveld! Dusj – og deilig middag. Til og med et glass vin i kveld.

Dagens vilt: to ørner på vei opp til Tyin.  Hytte

Dag 35 – fredag 6/7: Fondsbu – Gjendebu – Memurbutunga (via Bukkelægret)

Fint vær i dag. Gikk med shorts. Koselig frokost med Jan før vi igjen tok avskjed. Veldig koselig plass, Fondsbu. Grei og fin tur til Gjendebu. Møtte to unge gutter som gikk Norge på tvers på det breieste – og hadde vandret i 21 dager. De skulle avslutte med padling – bl.a. i Sognefjorden. Kaffe og vaffel på Gjendebu – og hyggelig prat med et dansk ektepar. Siden været var så bra, bestemte jeg meg for å ta Buggelægret i kveld. Det var utrolig tungt – og til dels skummelt i mine øyne. Svært bratt. Det hang kjettinger og bolter på de bratteste partiene, men dette var over det jeg syntes var gøy. Men jeg er glad jeg kom opp – etter en time og 40 min. Fint å få gjort slikt unna i godvær. Godt å få teltet opp på Memurbutunga. Solen går akkurat ned nå kl. 2115 – den skinner bare på de høye, ville toppene rundt meg. Det er vakkert. Rart å ha tatt fatt på Jotunheimen. Det går fort!  Telt

Dag 36 – lørdag 7/7: Memurbutunga – Russvann (halvt til Glitterheim)

Sov ganske godt i natt. Hørte sauebjeller om morgenen, men så var det ikke sau, men reinsdyr. Fint vær, så turen fikk en god start. Husket ikke at det var så ekstremt bratt ned til Memurbu. Tungt for beina, når børa også er tung, men alt gikk bra. Tok lunsj på Memurbu – og så bar det til værs igjen. Tunge bakker – samme rute som til Besseggen. Men så var det nedover – til Russvatn. Langt vann – og ganske vått. Noen steder var stien forsvunnet ut i vannet (det vil si – vannstanden var betydelig høyere enn vanlig). Ligger i telt i oppstigningen fra vannet – halvveis til Glitterheim fra Memurbu. Koser meg på lørdagskvelden med koffeinfri kaffe – og gulrotkake fra Memurbu + en liten sjokoladebit. Skremte opp en rype med små unger i dag. Det begynte å regne ved 1900-tiden, men nå – kl. 2100 ser det bra ut, og jeg håper det ikke blir mer regn med det første, pga oversvømte bekker og elver. Telt

Dag 37 – søndag 8/7: Russvann – Glitterheim – Heranostangen (mot Randsverk)

Solen varmet på teltduken 0630 – og jeg sto opp. Sover så vanvittig dårlig. Det er slitsomt, for nettene blir så lange – og søvn og hvile trenger jeg jo. Klar for avmarsj i fint vær 0830. Fin tur til Glitterheim der jeg ankom litt etter 1130. Spiste deilig lunsj med karbonade, egg, stekte poteter. En times hvile før jeg begynte å trave på landeveien mot Randsverk. Greide ca 20 km i dag – og slo leir 1715 – akkurat tidsnok til å unngå å bli våt av regnet som begynte 1730 – og som fortsetter nå – 2030. Det blir nok et par litt tunge dager på vei, men det er bare å gå på. Fikk vite på Glitterheim at Martin og Magnus er ca tre dager foran meg. De måtte gå litt på nå, for de har en avtale i Røros de og. Begynner å savne de hjemme.

Telt

Dag 38 – mandag 9/7: Heranostangen – Heidal (ca 27 km)

Det regnet i hele natt, så nå er det skikkelig vått. Pakket sammen grundig og forsiktig for å holde mest mulig av utstyret tørt. Innertelt ble tatt ut og pakket for seg! Begynte å gå kl. 1000 – med Randsverk som mål. Grusvei dit. Stoppet hver time. Er redd for å ødelegge beina mine. Blir sliten, men det går bra. Takk for at jeg har stavene! Mye fint i grøftekanten. Et utall av blomster – og når været er fuktig, så kjenner man bedre duftene. Skylaget sprakk til tider litt opp, og jeg fikk til og med en solstråle i ryggen av og til. Men mest gråvær – og varierende grad av regn. Innom campingplassen på Randsverk. Heldig med tidspunktet, for mens jeg kunne spise hamburger innendørs, ble det styrtregn. Måtte motivere meg skikkelig for å fortsette vandringen, men tenkte å gå til kl. 1800. Dårlig med campingmuligheter da jeg nærmet meg Heidal, og til slutt måtte jeg bare ringe på en dør og spørre om å slå opp telt på tunet. Det var heldigvis greit – så da ordnet det seg. Ble bedt inn på kaffe og hyggelig prat med mannen på gården. Godt å slå leir i dag – etter ca 27 km langs vei.  Telt

Dag 39: tirsdag 10/7: Heidal – Otta via Martnadsråki

Gikk ned til Heidal – handlet litt på Kiwi og forhørte meg om ruta. Folk var lite kjent med den gamle ferdselsveien over fjellet, men jeg fikk noen tips og ruta skulle være merket! Det var den, bare man visste at den startet ved kirken. Opp masse bakker, og så var veien opp til Rangletind merket med rødt, men bare opp til Martnadsråki. Her vandret jeg videre etter kompasset – i kratt og vier. Fulgte en bekk nedover i ulendt terreng – til en seter som var tydelig avmerket på kartet. Her fant jeg igjen stien for en stund og det var deilig. Var blitt dyktig våt etter all traskingen i vått kratt. Tok en god pause på et nydelig seterområde ved 1600-tiden, før jeg gikk de bratte bakkene nedover. Merkingen ble borte, men jeg fulgte kartet nøye. Så var det landeveistrasking igjen – i regn. Litt før Otta var det en campingplass. Her har jeg tatt inn. Slo opp teltet i pøsregn. Har fått en dusj – og har det greit i teltet til tross for at jeg nå har en del våte klær. Hviledag i morgen, men så trenger jeg å gå på.

Dagens vilt: to storfugl – orrfugl.  Telt

Dag 40 – onsdag 11/7: Otta – hviledag

Bra vær i dag – og jeg kunne spise frokost ute – og fikk tørket litt utstyr. Det tok bare et kvarter før jeg nådde Otta. Koste meg i Otta, mens jeg ventet på Gerd og Per. De kom ved 1400-tiden. Tok drosje til et hus oppe i Sel. Vi traff også en annen dame der, Åse, som deltok på dansefestivalen på Jørundgård. God mat og koste oss skikkelig.

Privat overnatting

Dag 41 – torsdag 12/7: Otta – Mysuseter – Rondvassbu

Sov godt i natt. God frokost før start. Åse kjørte oss ned til Otta, og kjørte sekkene våre opp til Mysuseter. Deilig å kunne gå alle disse bakkene uten sekk. Kafferast på kafeen på Mysuseter. Middagen på Rondvassbu var i grunnen ikke mye å skryte av til 200 kroner! Været er bra og vi har slått oss til i telt.

Mangler ett kart for turen videre fra Folldal og er litt usikker på ruta mot Røros.

Telt

Dag 42 – fredag 13/7: Rondvassbu – Dørålseter

Sto opp tidlig, slik at Per og jeg kunne gå over Rondehalsen ca ved 0800-tiden, mens Gerd tok båten og sekkene. Fin tur i solskinn over fjellet og ned til Rondevann. Hentet sekkene ved vannet. Stien var lagt om – og vi fulgte den gamle, mens Gerd hadde fått med seg omleggingen og hadde fulgt den nye. Det tok litt tid før vi fant hverandre på Dørolseter. Toril kom opp på besøke og kunne utstyre oss med kart og gode råd for ruta videre. Det ble servert god middag. Vi tok inn på et firemannsrom. Toril hadde tatt med seg jordbær, nektariner og middag (finnebiff). Vi kost oss med frukt og bær – og Per og jeg fikk med oss finnebiff for middag i morgen.  Hytte

Dag 43 – lørdag 14/7: Dørålseter – starten på Kakkeldalen

Koselig frokost før Per og jeg la i vei mot Røros sammen. Første delmål: Folldal. Vi nøt turen til Folldal uten sekker. Hadde lunsjpause der. Var innom Coopen i Folldal, der Gerd og Toril hadde satt sekkene våre. Mens vi drakk kaffe på Coopen kom vi i prat med to menn, og én av dem tilbød bagasjetransport frem til starten av Kakkeldalen. Opp i dalen her har vi teltleir i kveld.

Dagens vilt: lemen  Telt

Dag 44 – søndag 15/7: Folldal – Einunndalen (Nistuguseter) via Kakkeldalen

Opphold og gløtt av blå himmel i dag morges. Frokost i Pers telt før avmarsj kl 0945. Mye bra vær i dag, der vi trasket landeveis oppover – og nedover Kakkeldalen mot Einunndalen (via Bjørnskaret). Fikk regn ca kl 1500 som fortsatte hele kvelden. Hadde litt vondt i venstre skulder og ”englevinge” i dag og må justere pakkingen litt i morgen. Hyggelig dag med Per – som er et godt turfølge. Siste biten av turen gikk i et underlig landskap. Veien var lagt på en morenerygg. Her har vi også slått opp teltene. Føler omtrent at underlaget løsner under oss – dvs. reinmosen. Den ligger liksom litt løst på underlaget og vi ødelegger kanskje noe av den ved å campere her. Men når det er så vått omkring er det i alle fall fint å ha teltene på en morenerygg.  Telt

Dag 45 – mandag 16/7: Nistugusetra – Skarvdalen v/Gråhøa

Sov godt på morgenkvisten, men 0915 var vi av gårde igjen – i shorts. Gikk over brua og oppover i dalen mot Gløtsetra. Allerede etter ca ¾ time stoppet det en bil – og en manna fra Viltnemda spurte interessert etter hvor vi skulle. Han tok med sekkene 8 km – til Gløtsetra. Heldig igjen!. Da vi kom fram hadde han lagt en nektarin på hver sekk, og under lokket på min lå det kakaoposer + rosiner og pastiller!  Vandret videre i svært fint terreng. Oversiktelig og greit å ta seg fram. Måtte ta av oss skoene og vade 3 – 4 ganger, men ikke noen skumle vadinger. Gikk mot Store Børsjøen – og i terrenget videre opp Skarvdalen, der vi ligger på toppen (ved Gråhø) – og ser utover mot Kvikneskogen. En fin dag. Bare én relativt lang regnbyge. Litt kjølig i kveld, på ca 1100 moh. Har mistet capsen min.

Dagens vilt: en frosk.  Telt

Dag  46 – tirsdag 17/7: Skarvdalen – Gjermoen via Steinvorda

Dagen begynte oppløftende med hensyn til været, og da vi startet vandringen 0945 var vi ikledd shorts. Etter 1200 var det kun regn! Fulgte gammel vei ned til E3 – ved Moen – og fulgte Tunndalen oppover. Måtte kave litt i krattskog for å komme opp til Steinvorda, men fant etter hvert merkingen. Ned til Magnhildskogen. Vi gikk i ganske tungt terreng, så det var greit å nå veien igjen. Rastet i et uthus – en høyløe. Videre vei til Gjermoen. I området var det flere gårder som har slått seg sammen om fórproduksjon. Telt ved Gjermoen. Mye regn i dag – og nå gleder jeg meg til å sove innendørs. Smerter i venstre skulderblad bekymrer meg litt, men det skal nok gå bra. Vi har lite mat igjen, så vi håper på butikk i Vingelen.  Telt

Dag 47 – onsdag 18/7: Gjermoen – Åsvangsetra (Vingelen)

Det regnet hele natten, men vi sov begge nokså godt. En kjempeku lurte nok på hva slags galninger det var som lå i telt i veikanten, men den ruslet heldigvis videre.Vi lå litt lengre enn vanlig – dvs til ca 0800, og da ble det litt opphold, og stadig bedre vær. Koste meg i soveposen med VG-kryssord, radio + en kaffekopp før frokost. Så ruslet vi i vei igjen – på fine seterveier ned til Lønsåsmoen. Deretter dreide vi oppover bakkene. Vi gjorde en feil i forhold til planlagt rute, men totalt ble vi bare noen opplevelser rikere. For en dag! Vi banket på hos Tynset Langsetrane – ingen hjemme. Men mens vi diskuterte kart og hva vi skulle gjøre, kom de som bodde der ruslende – dvs tauende på en kalv som hadde rømt til naboen. De inviterte oss inn i sitt kjøkken – og disket opp med pølser fra grillen, Munkholm (som faktisk smakte godt), kaffe og ”sønngrøt” (tykk melkegrøt m/rosiner og risengryn – beregnet til å ha for eksempel på vafler).  Vi satt lenge – og fikk også med oss nektariner og en pakke knekkebrød. Deretter kjørte de bagasjen vår 4 km videre – og vi kunne vandre i ettermiddagssolen seterimellom. Nydelige bygninger og koselig atmosfære.

Vi vandret pilegrimsleden videre til Åsvangsetra. Der fikk vi overnatte - i nabohuset - til tross for at de ikke drev med den type service. Vi ble bedt inn og fikk servering igjen – te, hjemmelaget lefse og gomme. En dag med begivenheter – og mye hygge – i praktfullt landskap. I morgen skal vi opp på setra – der det er åpen dag fra 1100 – med tradisjonskost.  Hytte

Dag 48 – torsdag 19/7: Åsvangsetra – noen km før Dalsbygda

Sov godt på seteren – og vi tok det med ro om morgenen. Gikk opp til setra, der det var åpen gård – og fikk servert tradisjonell seterkost - en fin opplevelse. Så vandret vi videre – pilegrimsleden ned til Vingelen, der vi handlet på Coopen. Kjøpte oss en 1,2 liter is som vi delte utenfor. Dalsbygda var neste mål, men så langt greide vi ikke å komme i dag. Vi startet jo så sent som 1300. Skulderen min er vond, og jeg får bare håpe på bedring. Det blir godt med en hviledag i Røros – som jeg håper at vi når i morgen. Bedre vær. Vi har funnet en god leirplass.

Telt

Dag 49 – fredag 20/7: Dalsbygda – Røros (noen km før)

Bra vær i dag. Kaldt på morgenen – 4 – 5 grader. Vandret ned de siste km til Dalsbygda.

Innom Kølakafeen (kull-lageret til det for lengst nedlagte meieriet). Kafeen er bygget opp på dugnad.  Etter maten gikk turen videre mot Os, oppe i dalsiden – forbi flere fine, gamle gårder i laft. Fra Os var det ca 16 km til Røros. Vi ruslet og gikk – og tok de nødvendige pausene – og nærmet oss Røros smått om senn. Innom ”Halmhuset” og utstillingen til Torgeir Leander Henriksen – som hadde mye å fortelle. Slått leir noen få km før Røros. Grei teltplass, men vi fant ikke vann og måtte ringe på hos noen langs veien for å fylle flaskene våre. Spiste utendørs og holdt oss ute til 2230. Litt kald i kveld.

Dagens vilt: To fjellvåk  Telt

Dag 50 – lørdag 21/7: Røros – hviledag

Gradestokken viste 0 grader og jeg frøs i hele natt, inntil gortexen (jakka) kom på – og beina ble plassert i sekken. Det tok ca ¾ time å gå inn til Røros – og vi fikk ordnet det vi skulle raskt: hente post, sende post (jeg sendte hjem stormkjøkken for å spare skuldre), Per kjøpte togbillett – og vi fikk handlet for videre tur – og leid campinghytte. Nydelig vær i dag og vi tuslet rundt i Røros’ gater og spiste et par måltider på kafé.  Deilig å få dusjet. Besøk på gruvemuseet.   Sen kveldstur  Hytte

Dag 51 – søndag 22/7: Røros – Aursunden (etter Sakrisvoll)

Vi gjorde hytta klar og begynte å vandre i finværet – ut av Røros ca kl 1000. Per fulgte meg oppover til der jeg skulle ta over fjellet og mot Glåmos. Jeg trasket oppover bakkene – i fin form. Snakket med et par som kunne fortelle at det var et kapell på toppen – en tidligere forsvarsbygning som var vigslet til kapell for ca to år siden. Her skulle det være andakt i dag kl. 1300 – og det var kaffe- og vaffelsalg. Jeg var usikker, for det ville bli en drøy times venting. Men da jeg nærmet meg dukket det opp en dame som overtalte meg. Det var kaffe i forkant av gudstjenesten – og også i etterkant for de som ønsket det. Veldig fint å få med seg denne opplevelsen i dag – på søndag. Teksten var fra brødunderet - og jeg fikk sagt rett til meg: "Husk å ikke bekymre deg for maten".  Jesus sørger og for kroppens behov. Det har jeg fått merke flere ganger. Fikk bagasjen bragt ned til hovedveien. Tok en rast ved brua ved Glåmos – før jeg fortsatte mot og langs Aursunden. Ved Flaten gård traff jeg på to syklister. ”Er du på langtur?” Jeg svarte ja – og ble invitert inn på kaffe, smørbrød og brownies på Flaten gård. Her har de laget det fantastisk til. Restaurert bygninger, samlet gamle ting og skapt en fin atmosfære. Hele besøket ble en stor og varm opplevelse. Gikk videre etter ca to timer  – og vandret til 2045 før jeg slo leir ved Aursunden. Veitrasking – men det var fint her, og alt gikk greit. Fikk forresten en sukkertøyboks på gården – og kunne varme vann til kveldsmaten ved hjelp av rødsprit i boksen – som jeg brukte i stedet for stormkjøkkenet. Fin leirplass ved vannet, men måtte trekke inn i teltet raskt på grunn av myggen.

Dagens vilt: en trane ved Glåmos  Telt

Dag 52 – mandag 23/7: Sakrisvoll – Tverråfjella v/Fjellsjøen

Fint vær og jeg startet dagen med et lite kaffebål, før jeg pakket sammen. Kl. 0930 – klar til å gå langs landeveien for å finne en vei over fjellet mot Væktarhaugen. Gikk til Jamtvollen. Der fikk jeg spurt meg litt for og  det endte med at fjelloppsynsmannen tok seg en tur til fjells sammen med meg for å hjelpe meg i vei. Det var bra, for stien på mitt kart var omtrent ikke synlig i terrenget. Tidligere var det T-merket rute fra gården og gården var brukt som overnattingssted. Vi gikk oppover til en gjeterbu der oppsynsmannens stefar lå hele sommeren for å gjete i sin ungdom.  To senger – i primitiv bu. Vi rastet og gikk videre en times tid, delvis på dårlig merket sti – til Fjellsjøen der Francis hadde en enkel hytte, og robåt.  Vi drog ut på oterfiske. Jeg rodde, og han hadde to otere ute. En flott, stille kveld. Fikk vi så mye fisk at jeg måtte bli til middag. Så ble det fersk ørret, fruktsuppe og kaffe før jeg var klar til å gå. Dessuten fikk jeg servert røkt reinsdyrshjerte, som smakte fortreffelig. Signerte gjesteboka før jeg forlot hytte. Her var jeg i godt kjennskap – dronningene Sonja og Margrethe hadde vært her tidligere. Kan i kveld se veien jeg skal ned på i morgen. Kom ikke fullt så langt som jeg hadde tenkt, men har gått drøye to mil – og fått masse opplevelser i tillegg. Deilig å være i terrenget igjen. Mye fuglelyder omkring meg i kveld.

Dagens vilt: mus, frosk, en flokk på minst 15 ryper (små og store), fjelljo, falk og spove. Fjelljoen hadde unge, og var ganske hissig. Massevis av reinsdyr. De kom i kjempeflokk etter å ha vært til merking.

Telt

Dag 53 – tirsdag 24/7: Fjellsjøen – Stuggudal camping

Fint vær på morgenen – og rikt fugleliv omkring meg. Enkelt å ta seg ned i dalen – og veien på den andre siden – Tydalen. Fin tur og jeg fant sti. En del reinsdyr. Heldigvis var veien over fjellet til Stuggudalen tydelig – om ikke akkurat godt merket – en nydelig tur. Stadig fint vær og Stuggusjøen lå så blank, blå og fin. Har tatt inn på campingplassen. Tok først en is og en brus, og spurte så om prisen på campinghytte. 200 kroner – og jeg slo til. Fikk låne sykkel – og har handlet, dusjet, vasket klær og fikk bruke tørkeskapet gratis. Han ga meg også kaffe. Da jeg hadde installert meg i hytta kom regnet. Ikke mye, men det trommet godt på taket, så jeg følte at hytteleie i kveld var et godt valg. Hadde tenkt meg til Væktarhaugen, men den hytta drives ikke lenger av Turistforeningen.

Dagens vilt: en liten hare rett utenfor døra til campinghytta  Hytte

Dag 54 – onsdag 25/7: Stuggudalen – Nedalshytta – Vardberget (2 timer mot Storerikvollen)

Bra vær i dag og. Gikk bakkene opp forbi hyttebebyggelsen og fotballbanen. Vekslende merking, men stien ble bare borte for meg én gang og jeg fant den snart igjen. Fin tur over fjellet til Nedalshytta, litt kronglete nede i skogen mot slutten. Det tordnet i det fjerne og himmelen var helt mørk da jeg nærmet meg hytta. Nå sitter jeg og slapper av og har bestilte en tallerken viltgryte i stedet for å vente på middagen. Spiste – og ruslet av gårde et par timer, som planlagt. Litt regn, men det ga seg. Har slått opp telt ved enden av Vardberget og rett mot Syltoppene.

Dagens vilt: to rovfugler (mørke, noe hvitt under på vingene, som var frynsete) Telt

Dag 55 – torsdag 26/7: Vardberget – Storerikvollen

Sitter i teltet og spiser frokost. Klokka er 0700 og jeg ser rett mot Storsylen. Kaffen er kokt ved hjelp av rødsprit i en boks med steiner rundt – og jeg har spist den siste ostebiten. Heiloen piper  – og jeg har det fint!

Begynner å merke på naturen at jeg har vært lenge ute. Fra å smelte snø til drikkevann på Hovannshytta tidlig i sommer, kan jeg nå plukke modne multer og blåbær, og lyngen lyser fin og lilla imot meg. Brukte totalt 5 ½ time til Storerikvollen – en fin tur. Lå perfekt i natt, med utsikt rett mot Sylmassivet, som jeg også fikk se, da tåka lettet. Stille, fin natt. Det går fint å fyre på boks, men jeg må være ytterst forsiktig. Koser meg nå på Storerikvollen med vaffel og kaffe og har bestilt kjøttkakemiddag. Essansjøen ligger blank og fin. Heldig med været. Det har kommet noen byger, men ikke mye – og stiene er fine og tørre, der det ikke er myr. I dag har jeg funnet noe kantarell som jeg får steke i kaffekjelen i kveld.

Tok meg en god rast oppe ved Blåhammarkleppen. Gikk en times tid videre – slo opp teltet og fikk forvellet soppen før det begynte å regne. Ligger omtrent midtveis mellom Storerikvollen og Bjørneggen. Har stiftet bekjentskap med trøndermyggen. Den er stor og nærgående.  Telt

Dag 56 – fredag 27/7: Teltplass mellom Storerikvollen og Bjørneggen - Teveltunet

Frøs også i natt – må få skiftet ut soveposen. Gikk i bra vær ca 0830. Fin tur ned mot Bjørneggen. Deilig med en hvil på hytta, der jeg stekte kantarell og koste meg et par timer, før jeg pakket sammen igjen og satte kursen mot Teveltunet. Bra merking i starten – og fint å gå. Kjente meg tidvis igjen fra vinterturen. Fint nede i dalen, med fin rasteplass med grillmuligheter og bord. Da jeg kom opp på fjellet igjen, ringte Jan. Han er kommet til Teveltunet og har installert seg på NTTs hytte.  Bestemte meg for å gå ned til Teveltunet jeg og, til tross for at det ble en lang dagsetappe. Jan ville komme meg i møte. Fra hver vår kant mistet vi stien og merkingen på vei opp mot fjellet. Heldigvis fikk vii telefonkontakt,  og kunne etter hvert vinke til hverandre fra hver vår topp – og vandre sammen den siste timen til hytta. Koselig kveld med steking av kylling på stormkjøkkenet på verandaen.  Hytte